Als werknemer kan het best frustrerend zijn. Je werkgever start tal van vrolijke initiatieven voor meer welzijn op het werk, maar jij en je collega’s voelen intussen die stresslevels de pan uitswingen. Hoe kan je als medewerker weten of je (potentiële) werkgever écht oog heeft voor stress en stresspreventie? We vroegen het aan HR-experte Elke Haemelynck, founder van Happy Humans.
Wat doet Happy Humans?
Happy Humans begeleidt organisaties en bedrijven om hun medewerkers gelukkig te houden.
Dat doen ze via grondige bevragingen en door managers en HR-managers te voorzien van objectieve inzichten, concrete acties en professionele ondersteuning.
Veel kers, weinig taart
Elke Haemelynck besloot na tien jaar in HR om Happy Humans op te richten.
Elke: “Ik zag bij heel veel organisaties een kloof tussen wat de werkgever met veel goede intenties op poten zette, en de totaal andere verwachtingen van de werknemers. Met als gevolg: een hoog verloop, veel absenteïsme, een moeilijke zoektocht naar nieuw talent. En dat soort situaties kan je als werkgever voorkomen of verhelpen.”
In heel wat organisaties is er een grote kloof tussen wat de werkgever met veel goede intenties op poten zet, en de verwachtingen van de werknemers.
Ze legt uit: “Bedrijven zetten vaak een welzijnsbeleid op poten met bijvoorbeeld fitprogramma’s, yoga, teambuildings. Maar dergelijke initiatieven vormen eigenlijk de kers op de taart. Het is belangrijk als management om éérst naar te taart zelf te kijken, naar de basis. Want werknemers willen in de eerste plaats structuur, efficiënte communicatie, feedback, waardering, erkenning en een match met de waarden binnen het bedrijf.”
Een confronterende blik in de spiegel
Wanneer het management de resultaten van de bevraging onder ogen krijgt, vragen ze zich vaak af: Waarom weten wij dit niet?
Happy Humans gaat bij organisaties na wat de echte behoeften zijn op de werkvloer, zowel bij management als bij personeel. Dat doen ze via een grondige bevraging.
Elke: “Wanneer we werkgevers dan de spiegel voorhouden en hen de resultaten voorleggen, vragen ze zich vaak af: waarom weten wij dit niet? En dat heeft veel te maken met een gebrek aan psychologische veiligheid: werknemers ervaren een te grote drempel om eerlijke feedback te uiten naar het management toe.”
Dit zijn de grootste stressfactoren op het werk
Uit de meeste bedrijfsbevragingen blijkt een te hoge werkdruk verrassend genoeg niet als grootste stressfactor uit de bus te komen. “Werkdruk wordt door iedereen op een andere manier ervaren,” zegt Elke.
Zaken die vooral stress veroorzaken zijn:
-
-
- Conflicten
- Inefficiëntie
- Gebrek aan leiderschap
- Veel veranderingen op korte termijn
-
“Als een werkgever voor deze zaken te weinig aandacht heeft, staat uitval op de loer,” weet Elke.
People skills ondergewaardeerd
In heel wat organisaties groeien mensen organisch door van een medewerkerspositie naar een managementstoel. Ze zijn in de organisatie de personen met de grootste expertise en de langste ervaring en worden daar op die manier voor gewaardeerd.
Waar doorgaans veel minder naar gepolst wordt bij die mensen, zijn hun people skills. Durf je grenzen te zetten voor je mensen? Ga je in gesprek met elk teamlid? Luister je oprecht naar wat er leeft in het team?
“Teams die door dergelijke leiders gecoacht worden, floreren overduidelijk. Niet dat die nooit meer stress ervaren, maar mensen ervaren een zeer lage drempel om te vertellen als er iets scheelt,” vertelt Elke.
Je kan je people skills trouwens ook trainen. Elke: “Als leiders ervoor open staan, zijn ze zeker coachable. Maar je hebt ook mensen die zeggen: Ik ben wie ik ben, te nemen of te laten. Vaak raden we hen aan om door te schuiven naar de rol van senior expert.
Aandacht is het nieuwe goud
Als je vandaag niet op een authentieke manier met je mensen bezig bent, besta je over vijf jaar niet meer als bedrijf.
Wanneer je als medewerker ervaart dat je gezien en gehoord wordt. Wanneer je erkend wordt als persoon. En wanneer je merkt dat het management niet louter van 9u tot 17u de job komt uitoefenen, maar ook echt kijkt naar wat er in het team gebeurt. Dan ervaar je een enorme motivatie en engagement om je in te zetten voor je job.
Elke: “Ik hoorde in een keynote rond HR de uitspraak ‘aandacht is het nieuwe goud’ en dat is exact wat elke manager goed in het achterhoofd zou moeten houden. Wij prenten leidinggevenden in om oprecht aandacht te hebben voor hun mensen.
Om niet gewoon te vragen ‘hoe is ’t’, maar wel: ‘Hoe was je weekendje Ardennen? Hoe verliep het lentefeest van je zoon? Hoe gaat het nu met je vader?’ Belangrijk daarbij is het woordje oprecht. Je moet écht interesse hebben in je mensen. Als je vandaag niet op een authentieke manier met je mensen bezig bent, besta je over vijf jaar niet meer als bedrijf.”
Solliciteren: zo weet je of een werkgever echt inzet op stresspreventie
Bij het zoeken naar een nieuwe job is het niet makkelijk om te weten te komen hoe een bedrijf aan welzijn en stressmanagement doet. Ze willen heel graag dat je er komt werken, dus ze tonen je wellicht de kersen op de taart (Een pingpongtafel! Frietjes op vrijdag! Fitness at work!).
“Om ook de basisaanpak – de taart zelf – te checken, kan je tijdens het gesprek enkele vragen stellen,” raadt Elke aan.
Deze vragen kan je stellen tijdens je sollicitatiegesprek:
- Hoe pakken jullie feedback aan?
- Hoe zetten jullie leiderschap op een goede manier in?
- Doen jullie een jaarlijkse medewerkersbevraging om te polsen naar het welzijn?
- Is er een welzijnsbeleid?
- Welke initiatieven nemen jullie voor welzijn op het werk?
- Wat is de rol van de HR-manager binnen het bedrijf?
- Hoe wordt er omgegaan met feedback?
- Waar staan jullie voor, wat vinden jullie belangrijk?
“Ik begrijp dat het als sollicitant niet zo makkelijk is om met deze vragen te komen,” zegt Elke.
“Maar ze zijn voor beide partijen een meerwaarde. Hoe meer van die vragen, hoe duidelijker je weet: ik pas hier of ik pas hier niet. Als dat bedrijf die vragen niet apprecieert, is dat al een signaal.”
Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels
Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.