Waarom emotionele intelligentie steeds belangrijker wordt op de werkvloer

Wat houdt EQ in, waarom is het zo belangrijk op de werkvloer en hoe kan je het ‘opkrikken’?


29.08.2023

Op zoek naar een nieuwe job? Naast kennis en ervaring moet je ook over voldoende emotionele intelligentie beschikken. Wat houdt EQ in, waarom is het zo belangrijk op de werkvloer en hoe kan je het ‘opkrikken’?

Terwijl vroeger vooral het IQ van kandidaten de doorslag gaf voor werkgevers, laten ze zich bij aanwervingen steeds vaker leiden door het EQ.

Doordat de technologie en artificiële intelligentie zich aan sneltempo ontwikkelen, groeit het besef dat er meer nodig is om als mens het verschil te blijven maken tegenover computers en machines. Tijdens je zoektocht naar een nieuwe job is het dus belangrijk dat je je bewust bent van je EQ en dat je het indien mogelijk probeert te verbeteren.

 

Wat is emotionele intelligentie?

In 1995 definieerde de Amerikaanse psycholoog, schrijver en wetenschapsjournalist Daniel Goleman de term ‘emotionele intelligentie’ als het vermogen om te begrijpen wat er in mensen –jijzelf inbegrepen – omgaat, en die kennis te gebruiken om het beste resultaat te bereiken. Hij stelde dat EQ misschien nóg belangrijker is om succesvol te zijn dan puur denkvermogen (IQ).

Emotionele intelligentie bestaat uit 5 componenten:

1. Intrapersoonlijk: je kent je eigen sterktes en zwaktes, kan je gevoelens beheersen en maakt optimaal gebruik van je talenten.

2. Interpersoonlijk: je kan je inleven in de emoties van anderen en sterke relaties met hen opbouwen en onderhouden.

3. Aanpassingsvermogen: je begrijpt wat er om je heen gebeurt en staat open voor ideeën en perspectieven van anderen.

4. Stressmanagement: je bent stressbestendig en kan je gevoelens en impulsen controleren.

5. Algemene ingesteldheid: je denkt positief en bent in staat om problemen als uitdagingen te beschouwen.

 

De eigenschappen van mensen met een hoog EQ

Mensen met een hoge emotionele intelligentie beschikken doorgaans over de volgende eigenschappen:

  • Ze kunnen zich goed inleven in hun eigen emoties en in die van anderen. Hierdoor kunnen ze goede relaties opbouwen en efficiënt onderhandelen.
  • Met hun flexibiliteit kunnen ze zich vlot aanpassen aan veranderende omstandigheden.
  • Ze zijn sociaal vaardig en werken goed in teamverband.
  • Ze staan open voor opbouwende feedback en gaan er op een positieve manier mee aan de slag.
  • Bij stress, druk en conflicten blijven ze in controle over hun gevoelens en impulsen.
  • Door hun zelfkennis voelen ze goed aan wanneer ze over hun grenzen gaan. Hierdoor zorgen ze beter voor zichzelf en lopen ze minder risico op een burn-out.

 

Waarom wordt emotionele intelligentie steeds belangrijker op de arbeidsmarkt?

Hier zijn een aantal redenen voor. Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen emotionele intelligentie en prestaties op de werkvloer. Over het algemeen presteren mensen met een hoog EQ beter, behalve in sectoren en vakgebieden die veel abstract denkwerk vereisen (bv. IT, wetenschappen, engineering).

Studies wijzen ook uit dat mensen met een hoog EQ beter kunnen omgaan met stress en druk. Emotionele intelligentie wordt daarom steeds meer gezien als een essentiële soft skill die leidt tot betere werkrelaties, een hoger aanpassingsvermogen en een efficiëntere omgang met problemen en conflicten.

Bovendien kan een hoog EQ gelinkt worden aan iemands leiderschapspotentieel. Emotioneel intelligente mensen presteren namelijk goed in leidinggevende functies en zijn goed in het aansturen van teams. Bij de aanwerving van profielen met een leidinggevende verantwoordelijkheid gaan sommige bedrijven daarom specifiek op zoek naar kandidaten met een hoog EQ.

Nog een reden waarom emotionele intelligentie belangrijker is dan ooit, is omdat de werkomgeving de laatste jaren sterk is geëvolueerd. We werken alsmaar meer in teamverband en door de snelle technologische ontwikkelingen moeten we ons steeds beter kunnen aanpassen. Mensen met een hoog EQ hebben het hier makkelijker mee doordat ze open staan voor nieuwe werkwijzen en perspectieven.

Last but not least zijn zij vaak gedreven en enthousiast, waardoor ze ook hun collega’s aanzetten om goed te presteren. Zo zorgen ze mee voor een positieve sfeer in het bedrijf. Gevolg: minder personeelsverloop en meer aantrekkingskracht voor nieuw talent. Een voordeel in de war for talent!

 

5 tips om je EQ te verbeteren

1. Denk goed na voor je iets zegt of doet en reageer niet impulsief. Bekijk de dingen eens vanuit het standpunt van de ander voor je reageert.

2. Luister aandachtig wanneer anderen spreken. Let ook op lichaamstaal: die kan belangrijke informatie overbrengen. Door vragen te stellen, kan je begrijpen wat iemand denkt of voelt.

3. Wees positief en enthousiast over wat je doet. Zo kan je ook anderen inspireren.

4. Vergelijk jezelf niet met anderen en geloof in je eigen capaciteiten. Kom uit je comfort zone en durf eens een risico te nemen: zo kan je mooie dingen bereiken.

5. Pieker niet over een probleem of een fout die je gemaakt hebt. Ga met goede moed verder en focus op een mogelijke oplossing.

 

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Recente jobs

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.