Etiquette heeft ook op de werkvloer een belangrijke plaats. Op een respectvolle manier omgaan met je collega’s maakt het werken aangenamer én komt je loopbaan ten goede. 8 tips.
Inhoudstafel
-
Onthoud namen
-
R.E.S.P.E.C.T
-
Geen geroddel
-
Punctueel virtueel
-
Wees gastvrij
-
Communiceer efficiënt
-
Steeds stipt
-
E-mail-etiquette
Onthoud namen
Doe je best om nieuwe klanten én medewerkers snel bij naam te kennen. Mensen hebben het meteen door wanneer je hun naam niet kent en interpreteren het vaak als een gebrek aan waardering. Ben je niet goed in het onthouden van namen? Maak er een gewoonte van om nieuwe contacten tijdens jullie eerste gesprek drie keer bij naam te noemen. Een makkelijke manier om je geheugen te boosten!
R.E.S.P.E.C.T
Hoe je omgaat met anderen, vertelt veel over jezelf. Behandel je collega’s met respect, ook al verschillen jullie van karakter of houden jullie er verschillende waarden op na. Jullie hoeven geen beste vrienden te worden, maar het is wel fijn om met je collega’s door dezelfde deur te kunnen. Nemen de frustraties de bovenhand? Hou er rekening mee dat hoe je iets zegt vaak zwaarder doorweegt dan wat je zegt. Wik en weeg je woorden, en onthoud: een vergadering is nooit de plek om de confrontatie aan te gaan. Bespreek issues liever in een rustige setting, weg van andere collega’s.
Geen geroddel
Wat je ook doet: blijf weg van geroddel. Niets nefaster voor de werksfeer dan geklaag en gezaag. Je negatief uitlaten over het werk of de persoonlijkheid van collega’s staat niet professioneel, noch sympathiek. Hou gesprekken op de werkvloer liever licht en positief. Ga je toch eens over de schreef? Wees dan niet te beroerd om jezelf te verontschuldigen.
Punctueel virtueel
Virtuele meetings zijn voor velen intussen dagelijkse kost, maar heb je ook de virtuele etiquette onder de knie? Dat je die jogging best voor een deftigere outfit inruilt en je in een nette ruimte installeert, spreekt voor zich. Maar om echt professioneel voor de dag te komen is meer nodig. Je mond opentrekken bijvoorbeeld. Niemand heeft er iets aan als jij zwijgend naar een scherm zit te turen. Laat je stem horen en zorg ervoor dat jouw virtuele aanwezigheid een meerwaarde heeft. Is de ander aan het woord? Zet je microfoon even uit – om storende geluiden te beperken- en laat de ander uitspreken vooraleer je zelf het woord neemt. En tot slot: kijk in de camera en blijf bij de les.
Wees gastvrij
Een nieuwe collega in je team? Bied hem/haar een warme welkom. Stel jezelf met de glimlach voor en maak oogcontact. Organiseer een teamlunch later op de dag (of snijd een taart aan) en laat die deadlines heel even voor wat ze zijn. Laat de nieuwkomer voelen dat hij bij jou terecht kan met vragen en twijfels én investeer die eerste weken extra in jullie contact. Niets vervelender dan als nieuwkomer in je eentje te moeten lunchen! Een aangename start helpt je collega om zelfverzekerd aan het werk te gaan én staat sympathiek.
Communiceer efficiënt
Natuurlijk hoef je niet permanent bereikbaar te zijn, maar communiceer wél productief.
Vervang de standaard voicemail door een persoonlijke begroeting zodat de ander weet dat hij bij de juiste persoon aanklopt. Laat een reactie niet dagenlang op zich wachten. Probeer je telefoontjes (en mails!) binnen 24u te beantwoorden. Hou niet-werk gerelateerde taken zoveel mogelijk voor na de werkuren. Toch een persoonlijk telefoontje? Zonder je dan even af zodat je je collega’s niet stoort. En tot slot: heb je nood aan input van je chef of collega? Check dan altijd even of het past vooraleer je de ander met jouw vragen overstelpt.
Steeds stipt
Op tijd komen is een blijk van respect. Voor een vergadering arriveer je bij voorkeur vijf minuten op voorhand. Een job interview? Dan is tien minuutjes de gouden standaard. Toch vertraging opgelopen? Verwittig de ander dan zo snel mogelijk. Veel te vroeg opdagen is dan ook weer geen goed idee. Zo ontneem je de ander de kans om nog een en ander voor te bereiden of af te werken.
E-mail-etiquette
E-mailen neemt vandaag zo’n 28 % van onze werktijd in beslag. Hanteer een duidelijke, professionele schrijfstijl en lees je mails na op spelling- en grammaticafouten. Gebruik een duidelijk onderwerp en vermijd drukletters en vette fonts. Denk ook even na over wie je in CC zet. In de e-mailtsunami van tegenwoordig zit niemand te wachten op overbodig leesmateriaal. En nog een laatste etiquetteregel die we graag met je delen: zet nooit iets op mail dat je niet face-to-face zou zeggen.
Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels
Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.