Bedrijfswagens. Ze blijven de talk of the town. Want de discussies rond de voor Europa unieke fiscale voordelen die in België bestaan op deze wagens, laaien van tijd tot tijd weer op. Werkgevers willen dat deze voordelen absoluut blijven bestaan, want ze vormen een interessante manier om werknemers een voordeel te geven dat hen minder kost dan een effectief loon. En ook werknemers die genieten van een bedrijfswagen willen er niet vanaf. We spraken met Koen Janssens, fiscalist en hoofdredacteur van Fiscale Actualiteit (Wolters Kluwer).
Een indrukwekkende 60 % van de verkochte nieuwe wagens in ons land krijgt een bestemming als bedrijfswagen. Dit toont op z’n minst aan dat er massaal van de gunstige regels gebruik gemaakt wordt.
Maar het doet ook vragen rijzen. Want hoe duurzaam is het om als overheid autogebruik aan te moedigen? En hoe los je een mobiliteits- en fileprobleem op als je massaal investeert in wagens voor woon-werkverkeer?
100 % fiscaal in te brengen e-wagens
Op het mobiliteitsvraagstuk komt er ook in 2023 geen duidelijk antwoord. Maar op vlak van duurzaamheid – in de betekenis van uitstoot van CO2 – nam de overheid wél maatregelen.
“In 2026 zullen enkel elektrische bedrijfswagens nog fiscaal in te brengen zijn – met uitzondering van bestaande bedrijfswagens die vóór mid-2023 aangekocht werden,” legt Koen Janssens uit.
“Om werkgevers en werknemers te compenseren voor de hogere kost van een elektrisch voertuig, zijn ze zelfs 100 % fiscaal in te brengen, wat bij zogenaamde fossiele bedrijfswagens niet het geval is. Op het moment dat e-wagens even goedkoop worden als fossiele wagens, wordt het dus héél interessant om een bedrijfswagen te hebben. Na 2026 vermindert het percentage voor fiscale aftrek weliswaar jaar na jaar voor nieuwe wagens. Maar wie dus tussen nu en 2026 een elektrische bedrijfswagen aanschaft, is heel gunstig af, en dit voor de volledige gebruiksduur van de auto”
Fiscale situatie zal niet snel veranderen
“Werknemers die momenteel met een bedrijfswagen rondrijden, moeten zich geen zorgen maken,” stelt Janssens. “Wanneer er veranderingen zouden komen in de gunstige regeling, dan worden bestaande gebruikers doorgaans ontzien. Dit zien we bijvoorbeeld bij de vóór mid-2023 aangekochte fossiele auto’s, die het huidige aftrekpercentage behouden.”
Zo is er ook eventjes sprake geweest van een nieuwe heffing op tankkaarten. Tot nu toe worden tankkaarten van bedrijfswagens niet belast. Maar men heeft met het idee gespeeld om er een forfaitaire belasting op te heffen. Volgens dat (voorlopig afgevoerde) plan zou dat dan wel geleidelijk gebeuren: de nieuwe heffing zou pas gelden als de werknemer zijn huidige auto vervangt door een nieuwe.
Diversere mobiliteit
“In plaats van het systeem van bedrijfswagens af te bouwen, zoals steeds wordt aangekondigd, wordt het fiscaal gezien eigenlijk alsmaar aantrekkelijker, gezien de fiscale voordelen voor ‘groene’ auto’s,” zegt Koen Janssens. “Wel biedt de overheid steeds meer mogelijkheden aan om werknemers zelf te laten kiezen hoe ze hun mobiliteit invullen.”
Het zogenaamde mobiliteitsbudget werd uitgebreider, eenvoudiger en is soepeler in te zetten. “Zo wil de overheid ervoor zorgen dat werknemers sneller voor groenere vormen van woon-werkverkeer kiezen, zoals de fiets of het openbaar vervoer,” stelt Koen Janssens vast.
Fiscaal voordeel met toekomst?
Om een samenvattend antwoord te formuleren op de vraag in de titel Is een bedrijfsvoertuig een fiscaal voordeel met toekomst? Ja, fiscaal gezien blijft een bedrijfswagen bijzonder interessant.
Hoe duurzaam en hoe mens- & planeetvriendelijk de Belgische regeling rond deze wagens écht is, daar stellen mobiliteitsexperts in binnen- en buitenland ernstige vragen bij.
Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels
Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.