Wat doet een verkoper?

Alles wat je moet weten als je een job als verkoper overweegt.


12.11.2019

Een job als verkoper kan erg gevarieerd zijn. Alles hangt af van de winkel waar je aan de slag gaat en de producten die je verkoopt. Toch delen alle goede verkopers en verkoopsmedewerkers een set vaardigheden die van jou een gepassioneerde, en vooral goede verkoper maken.

Als verkoper of verkoopsmedewerker werk je doorgaans in een winkel. Daar komt een waaier aan taken op je af, zoals producten uitpakken en uitstallen, de winkel netjes houden, kassa-administratie, de winkel openen en sluiten, de stock bijhouden, en zo meer.

Maar of je nu auto’s, technische installaties of brood verkoopt, de allerbelangrijkste rol van de verkoper is overal dezelfde: een excellente service bieden aan klanten. Wie in jouw winkel een goed gevoel heeft en zich comfortabel voelt, zal sneller overgaan tot een aankoop en graag nog eens terugkomen.

Ontdek hier al onze vacatures in verkoop

Dé vaardigheden van een goede verkoper

We kennen allemaal het cliché van de gladde man-in-pak die je opdringerig een product probeert aan te praten. Maar is dát nu echt een goede verkoper? We vroegen het aan salescoach Walter Spruyt, die al jarenlang in het verkoopsvak zit en zijn kennis en kunde met plezier doorgeeft via trainingen, coachings en boeken.

Dit zijn de vier belangrijkste eigenschappen van verkopers volgens Spruyt, en meteen geeft hij enkele tips mee voor een geslaagd verkoopsproces:

  1. Kunnen luisteren. Je luistervaardigheid legt de basis van een geslaagde verkoop. Kunnen luisteren is zelfs nóg belangrijker dan een ‘goede prater’ zijn. Neem goed in je op wat de klant vertelt en stel extra vragen om te weten te komen wat precies de noden zijn. Dan kan je daar in een volgende fase veel beter op inspelen.
  1. Spreekvaardig zijn. Je vertelt de klant over je product, maar je past je verhaal aan aan de klant die voor je staat. Je koppelt dus je excellente kennis van het product aan de noden van de klant. Vermijd een lange monoloog, wees ook niet opdringerig, maar vertel naturel en eerlijk over de voordelen van het product voor deze specifieke klant.

 

  1. Geloven in je product. Als je niet helemaal gelooft in het product dat je verkoopt, dan voelt de klant dit aan, ook al ben je nog zo’n goede verkoper. Ga dus als verkoper op zoek naar een branche of product dat jou heel goed ligt.

 

  1. Sociaal vaardig zijn. De laatste jaren hebben steeds meer mensen ‘contactvrees’. Ze zijn bang om mensen aan te spreken en angstig om te telefoneren. Liever sturen ze een mail of berichtje. Een verkoper mag die angst niet hebben. Bovendien moet je bepaalde non-verbale signalen kunnen opvangen die de klant onbewust uitzendt. Maar dat laatste leer je zeker al doende.

Iedereen kan verkoper worden

Kan een introverte persoon verkoper worden? Salescoach Walter Spruyt: “Absoluut! Ik ben zelf bijvoorbeeld van nature introvert, asociaal en emotioneel (lacht), maar ik wilde koste wat het kost verkoper worden. Het plaatje van ‘de geboren verkoper’ klopt eigenlijk niet, het gaat wel degelijk om de motivatie en de wil om het te leren.”

Migratieachtergrond of vijftigplus? Overweeg een job in verkoop

Salescoach Walter Spruyt ziet als ervaren verkoopstrainer dat de verkoopsector toch nog kansen laat liggen. “Dat verkoper een knelpuntberoep is, opent perspectieven voor groepen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt.” En hij verduidelijkt: “Neem nu personen met een migratieachtergrond. In mijn coachingpraktijk merk ik dat ze net zo professioneel, getalenteerd en gemotiveerd zijn als andere deelnemers. Tegelijk onderschatten ze zichzelf soms, of ze gaan er – jammer genoeg soms terecht – van uit dat ze zo’n functie niet zullen mogen uitoefenen. Jammer, want zo gaat heel wat verkoopstalent verloren. Werkgevers en klanten moeten de nieuwe diverse realiteit omarmen.”

En ook bij vijftigplussers zit heel wat verkoperspotentieel. Maar daar heersen soms vooroordelen tegenover het vak. “Als vijftigers zich goed informeren en te weten komen dat je als verkoper mensen helpt bij het oplossen van problemen, dan verandert hun ingesteldheid en zien ze verkopen plots als een uitdaging die ze willen aan gaan,” weet Spruyt. “Heel wat werkgevers willen vijftigplussers een kans geven. Want het gaat erom of je je targets haalt, en niet welke leeftijd je hebt.”

 

Ontvang jobs via e-mail

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van relevante jobs? Kies je criteria en ontvang dagelijks of wekelijks voor jou geschikte vacatures!

Recente jobs

Ontvang jobs via e-mail

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van relevante jobs? Kies je criteria en ontvang dagelijks of wekelijks voor jou geschikte vacatures!