Af en toe werkstress ervaren is niet zo’n probleem. Maar wordt de druk je te veel? Dan zal je de dingen anders moeten aanpakken, wil je lichamelijke en psychologische klachten voorkomen. Neem je eigen gedrag onder de loep. Door kleine gewoontes te doorbreken, kom je al een heel eind. 9 dingen die je beter niet doet.
1. Je smartphone in het zicht leggen
Ping! Je smartphone vraagt de hele dag door om aandacht. Snel even een WhatsApp-bericht beantwoorden lijkt onschuldig, maar voor je het weet ben je een half uur aan het scrollen. Na elke onderbreking, hoe kort ook, duurt het gemiddeld 20 minuten vooraleer je weer in concentratiemodus bent. Je smartphone is een van de grootste productiviteitskillers en stressveroorzakers.
De oplossing is simpel: leg je smartphone weg. Heb je een belangrijke taak afgewerkt? Dan kan je weer even online. Door taken te clusteren, krijg je veel meer gedaan! Te drastisch? Schakel dan alvast je notificaties uit. Zo wordt de verleiding kleiner om naar je smartphone te grijpen. En stop met voortdurend je mails te checken! Mails hoeven heus niet instant beantwoord te worden.
2. Uitstelgedrag
Uitstel is afstel, zeiden je ouders je vast wel als kind. Ze hadden gelijk. Stress of niet, bij de pakken blijven zitten helpt je niet vooruit. De tijd tikt genadeloos verder. Uitstellen zorgt er enkel voor dat jij je taak in minder uren klaar moet spelen. Niets zo stresserend dan last-minute een taak proberen af te werken die eigenlijk meer tijd, research of aandacht nodig had.
3. Een rommelig bureau
Een rommelig huis is een teken van een rommelig hoofd, klinkt het weleens. Hetzelfde geldt ook voor je bureau. Onderzoek toont aan dat een rommelige werkplek je sneller dingen doet kwijtspelen én zelfs je emoties, gedrag en beslissingen beïnvloedt.
Vooral in tijden van stress is een rommelig bureau absoluut te vermijden. Het werkt stress in de hand en doet je in een vicieuze cirkel belanden. Ruim je bureau op: een eerste stap om de controle te hernemen.
4. Altijd ja zeggen
Als people pleaser is het bijna je tweede natuur om volmondig ‘ja’ te zeggen wanneer collega’s je om hulp vragen. Jouw flexibiliteit maakt jou graag gezien op de werkvloer. Maar… elke ja voor een ander betekent onvermijdelijk een nee voor jezelf. Terwijl je druk bezig bent met andermans taken, blijft jouw werk liggen. Minder stress start altijd bij jezelf op de eerste plaats te zetten.
5. Te weinig bewegen
We weten het allemaal: beweging is belangrijk. En toch is die korte wandeling tijdens de lunchpauze het eerste wat we schrappen op drukke dagen. Zonde! Bewegen boost de aanmaak van endorfines en het zijn precies die gelukmakende stofjes die ervoor zorgen dat jouw focus aanscherpt. Maak dus ook op drukke dagen tijd voor een korte wandeling. Dat half uurtje stappen levert jou op het einde van de dag heel wat tijdswinst op!
6. Klagen en zagen
Af en toe je beklag doen bij een collega kan opluchten. Daar hoeven we niet flauw over te doen. Wat je liever niet doet is onophoudelijk klagen. In een klaagcultuur zie je positieve punten niet meer en maak je van een mug een olifant. Het zorgt voor een toxische werksfeer: de ideale voedingsbodem voor stress. Probeer weer grip te krijgen op je gedachten en het werk door een rozere bril te bekijken.
7. Alles als dringend beschouwen
Wanneer stress de bovenhand neemt is het des te moeilijker om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Elke taak lijkt dringend. Je weet niet waar eerst te beginnen, waardoor stress nog méér de bovenhand neemt. Hoog tijd voor een nuchtere kijk.
Neem pen en papier bij de hand en rankschik je taken volgens prioriteit. Ga stap voor stap te werk. Rome werd ook niet in één dag gebouwd.
8. Overwerken
Als het werk zich opstapelt, is het verleidelijk om meer uren te kloppen. Langer doorwerken lijkt productief, maar je beknibbelt er onvermijdelijk mee op je vrije tijd, terwijl oplaadmomenten essentieel zijn voor je gezondheid. Te veel werken creëert stress en ondermijnt je productiviteit, want na zo’n late avond arriveer je de volgende dag gegarandeerd met een suf hoofd op het werk.
Af en toe wat langer doorwerken is geen probleem, maar wordt het een gewoonte? Dan is het tijd voor verandering!
9. Nooit loskoppelen
Blijven je to do’s ook op vrije momenten door je hoofd spoken? Wie er niet in slaagt om los te koppelen van het werk, loopt op langere termijn het risico om compleet opgebrand te geraken. Je brein kent simpelweg niet het verschil tussen aan iets denken en het effectief doen. Kortom, als je thuis loopt te stressen over het werk, had je evengoed naar kantoor kunnen trekken. Voor je brein is er geen enkel verschil. Probeer je job na de werkuren écht achter je te laten. Enkel zo vermijd je dat stress het overneemt.
Ontspan, sport, ga op stap met vrienden, geniet… En ga nadien weer naar het werk.
Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels
Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.