Zo kleedt Gen Z zich op het werk – en daar wennen we maar beter aan.

Nu deze jonge generatie ook fysiek op de werkvloer verschijnt, is het tijd om de klassieke dresscode op het werk wat ruimdenkender te bekijken.


05.10.2023

Werknemers van de generatie Z – geboren in 1995 of later – zetten hun eerste stappen op de arbeidsmarkt tijdens de wereldwijde pandemie. Via zoom dus. Of werkend van thuis uit, in pyjama of homewear. Nu deze jonge generatie ook fysiek op de werkvloer verschijnt, is het tijd om de klassieke dresscode op het werk wat ruimdenkender te bekijken. Dit is hoe Gen Z de dresscode at work verandert:

Minder formeel

Een netjes gestreken hemd met stropdas? Dat is niet langer de norm op de werkvloer. De kleding mag vandaag een pak minder formeel en vooral – gelukkig – een stuk meer origineel. Sneakers zijn intussen overal ingeburgerd. En ietwat geklede sweatpants kunnen vaak doorgaan voor een kostuumbroek.

 

Overdressed

Sommige Gen Z’ers gooien het over een andere boeg met hun #workoutfit. Met veel zorg en oog voor detail stellen ze extravagante tenues samen die in de ogen van oudere generaties niet zouden misstaan op een dansfeest. Hadden we al gezegd: origineel?

 

Zelfexpressie

Zoals de twee eerste voorbeelden illustreren: ook voor Gen Z is uiterlijk nog altijd een belangrijke vorm van zelfexpressie. En was het ooit anders? Remember: ook in de jaren ’60 van de vorige eeuw sprak de oudere generatie schande over de haarlengte en de kledingstijl van de jeugd.

Maar toen lag de lat op de werkvloer wel hoger. Vanaf het moment dat je een ‘serieuze job’ in een kantooromgeving ging doen, kon je je maar beter confirmeren. Zo weinig mogelijk individualiteit tonen, dat was noodzaak om au sérieux genomen te worden.

Niet zo bij Gen Z. Ook op de werkvloer laten ze graag zien wie ze zijn. Bijzonder gecombineerde tweedehandsstuks of een gepimpte versie van comfy homewear? Een resem tattoos op armen, benen en torso? Het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Vraag jezelf als werkgever af: is dit écht een probleem? Of eerder je persoonlijke oordeel? Of de angst over reacties bij je klanten?

Ga open het gesprek aan, durf aan te geven dat je er niet zeker over bent, maar stel je ook nieuwsgierig op. Wie weet vinden je klanten het helemaal oké, dankzij de sprankelende persoonlijkheid van de medewerker achter de outfit.

 

Werkgeluk

Gelukkige medewerkers, daar droomt elke werkgever van. Want dat betekent een pak minder verloop. Wanneer medewerkers zichzelf kunnen zijn – en dus ook vrij zijn om zelf hun kledingstijl en looks te kiezen – dan zijn ze vanzelf een pak gelukkiger.

Liever enthousiast en gemotiveerd in een yogabroek en sneakers dan onzeker en wanhopig op stiletto’s in een broekpak, toch?

 

Toch wat basic kledingvoorschriften voor gen Z?

Dat je als medewerker keuzevrijheid krijgt in wat je precies draagt op het werk is tot op zekere hoogte logisch. Een werkgever zal misschien even verrast opkijken als je opdaagt in een niet-zo-doorsnee outfit. Maar het is ook aan de jonge generatie om een frisse wind te brengen.

Enkele handige basics:

 

1. Welke boodschap zend je uit met je look?

Bij een sollicitatie maak je sowieso een eerste indruk. Sta er vooraf goed bij stil wélke eerste indruk jij wil nalaten en kies iets uit je kledingkast dat daarbij aansluit.

En nee, het kan geen kwaad om dit te dubbelchecken bij een meer ervaren persoon. Klopt jouw idee over je kleding met hoe de buitenwereld het percipieert? Je kiest daarna zelf wat je met die informatie aanvangt.

 

2. Hoe voel je je in je outfit?

Beeld je vooraf in hoe goed en comfortabel je je zal voelen in de outfit op je potentiële nieuwe werkplek.

Misschien wil je zelf wel starten met een tenue waarin je je wat geborgen voelt, tot op het moment dat je je helemaal thuis voelt bij je teamleden. Maar net zo goed is dat dus helemaal niet het geval, en beide opties zouden voor een werkgever helemaal oké moeten zijn.

 

3. Safety first: watch your outfit

Individualiteit tonen met je kleding, dat kunnen we alleen maar toejuichen. Maar afhankelijk van het type job is onze grootste bezorgdheid nog altijd: de veiligheid van medewerkers. Zorg ervoor dat je kleding en accessoires geen risico vormen voor de (voedsel)veiligheid van jou, je collega’s of de klanten van je werkgever.