Slechts 24% van de Belgische jobzoekers krijgt een antwoord op hun sollicitatie

Slechts 24% van de Belgische jobzoekers krijgt een antwoord op hun sollicitatie

Nog geen kwart van de Belgische sollicitanten mag zich verwachten aan een antwoord na hun sollicitatie. Uit het StepStone-onderzoek bij 44.500 Belgische jobzoekers blijkt ook dat men gemiddeld 18 keer moet solliciteren om één interview vast te krijgen. StepStone moedigt werkgevers alvast aan om zichzelf in de schoenen van de jobzoeker te plaatsen.

 

De moeilijke tocht van de Belgische jobzoeker

Doorheen de afgelopen drie jaren bevroeg StepStone maar liefst 44.500 Belgische sollicitanten naar hun jobzoektocht. De enquête toont dat slechts 24% van de Belgische jobzoekers binnen de 45 dagen na hun sollicitatie iets verneemt van werkgevers. Hoewel de “war for talent” voortwoedt, krijgt dus een pijnlijk laag aantal sollicitanten een antwoord op hun sollicitatie.

Nochtans vond 85% van de sollicitanten dat ze een goede of zelfs perfecte match waren voor de job. Dit verschil tussen antwoord en zelfbeeld toont hoe belangrijk en waardevol feedback van de werkgever kan zijn voor kandidaten. Het geven van feedback is bovendien een bepalende factor voor het werkgeversimago.

 

Minder antwoorden in België dan in buurlanden

Op Belgisch niveau merken we een verschil tussen het Frans- en Nederlandstalige gedeelte. Het aantal antwoorden ligt hoger voor de Nederlandstalige bevolking met 28%, tegenover 22% van de Franstalige bevolking.

Internationaal zien we eveneens enkele opmerkelijke verschillen. Zowel Nederland als Duitsland boeken betere resultaten met respectievelijk 35% en een indrukwekkende 52% qua antwoorden. In Frankrijk zijn de kansen daarentegen nog slechter waar slechts 15% van de geïnterviewde jobzoekers een antwoord kreeg.

 

18 sollicitaties resulteren in één interview

Na het krijgen van een antwoord begint jammer genoeg de moeilijke tocht maar net voor de sollicitant. De Belgische jobzoeker heeft gemiddeld 18 sollicitaties nodig om één enkel interview vast te krijgen. Hetzelfde geldt voor Nederland, terwijl in Frankrijk men 21 sollicitatiepogingen nodig heeft. In Duitsland voldeden tien pogingen daarentegen.

Natuurlijk speelt de conversie van die interviews in een concrete job ook een cruciale rol. Hier zijn de resultaten op internationaal vlak relatief gelijkaardig: in België heb je gemiddeld 3 interviews nodig om een jobaanbod te krijgen. Hetzelfde geldt opnieuw voor Nederland, terwijl onze Franse en Duitse buren slechts twee interviews nodig hebben.

Grafiek 1. Samenvatting van de resultaten van de enquête. Slechts 5,5% van de 44.500 sollicitanten krijgt een interview, terwijl 1,6% een jobaanbod ontvangt en amper 1,1% het aanneemt.

 

“StepStone moedigt werkgevers aan om zichzelf in de schoenen van de jobzoeker te plaatsen.”, zegt Customer Experience Manager B2B & B2C Eva Ba.

Eva Ba die bij StepStone werkt als Customer Experience Manager B2B & B2C, concludeert het volgende: « StepStone moedigt werkgevers aan om zichzelf in de schoenen van de kandidaat te plaatsen. Zo helpen we hen transparanter te zijn tijdens het rekruteringsproces en op systematische wijze feedback te geven aan kandidaten. »

« We hebben dat proces bovendien vergemakkelijkt via een persoonlijk feedbackonderdeel in ons hulpprogramma om sollicitaties te beheren. Bedrijven moeten de volledige sollicitatie-ervaring herdenken om deze zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken. »

Nog geen kwart van de Belgische sollicitanten mag zich verwachten aan een antwoord na hun sollicitatie. Uit het StepStone-onderzoek bij 44.500 Belgische jobzoekers blijkt ook dat men gemiddeld 18 keer moet solliciteren om één interview vast te krijgen. StepStone moedigt werkgevers alvast aan om zichzelf in de schoenen van de jobzoeker te plaatsen.

 

De moeilijke tocht van de Belgische jobzoeker

Doorheen de afgelopen drie jaren bevroeg StepStone maar liefst 44.500 Belgische sollicitanten naar hun jobzoektocht. De enquête toont dat slechts 24% van de Belgische jobzoekers binnen de 45 dagen na hun sollicitatie iets verneemt van werkgevers. Hoewel de “war for talent” voortwoedt, krijgt dus een pijnlijk laag aantal sollicitanten een antwoord op hun sollicitatie.

Nochtans vond 85% van de sollicitanten dat ze een goede of zelfs perfecte match waren voor de job. Dit verschil tussen antwoord en zelfbeeld toont hoe belangrijk en waardevol feedback van de werkgever kan zijn voor kandidaten. Het geven van feedback is bovendien een bepalende factor voor het werkgeversimago.

 

Minder antwoorden in België dan in buurlanden

Op Belgisch niveau merken we een verschil tussen het Frans- en Nederlandstalige gedeelte. Het aantal antwoorden ligt hoger voor de Nederlandstalige bevolking met 28%, tegenover 22% van de Franstalige bevolking.

Internationaal zien we eveneens enkele opmerkelijke verschillen. Zowel Nederland als Duitsland boeken betere resultaten met respectievelijk 35% en een indrukwekkende 52% qua antwoorden. In Frankrijk zijn de kansen daarentegen nog slechter waar slechts 15% van de geïnterviewde jobzoekers een antwoord kreeg.

 

18 sollicitaties resulteren in één interview

Na het krijgen van een antwoord begint jammer genoeg de moeilijke tocht maar net voor de sollicitant. De Belgische jobzoeker heeft gemiddeld 18 sollicitaties nodig om één enkel interview vast te krijgen. Hetzelfde geldt voor Nederland, terwijl in Frankrijk men 21 sollicitatiepogingen nodig heeft. In Duitsland voldeden tien pogingen daarentegen.

Natuurlijk speelt de conversie van die interviews in een concrete job ook een cruciale rol. Hier zijn de resultaten op internationaal vlak relatief gelijkaardig: in België heb je gemiddeld 3 interviews nodig om een jobaanbod te krijgen. Hetzelfde geldt opnieuw voor Nederland, terwijl onze Franse en Duitse buren slechts twee interviews nodig hebben.

Grafiek 1. Samenvatting van de resultaten van de enquête. Slechts 5,5% van de 44.500 sollicitanten krijgt een interview, terwijl 1,6% een jobaanbod ontvangt en amper 1,1% het aanneemt.

 

“StepStone moedigt werkgevers aan om zichzelf in de schoenen van de jobzoeker te plaatsen.”, zegt Customer Experience Manager B2B & B2C Eva Ba.

Eva Ba die bij StepStone werkt als Customer Experience Manager B2B & B2C, concludeert het volgende: « StepStone moedigt werkgevers aan om zichzelf in de schoenen van de kandidaat te plaatsen. Zo helpen we hen transparanter te zijn tijdens het rekruteringsproces en op systematische wijze feedback te geven aan kandidaten. »

« We hebben dat proces bovendien vergemakkelijkt via een persoonlijk feedbackonderdeel in ons hulpprogramma om sollicitaties te beheren. Bedrijven moeten de volledige sollicitatie-ervaring herdenken om deze zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk te maken. »