Jobvoorkeuren van Belgen beïnvloeden de employer-brandingstrategie

In Decoding Global Talent 2018 gaan we in op onmisbare en kritische inzichten over de wereldwijde mobiliteit van talent. Uit deze studie blijkt onder meer dat “soft job elements” bijdragen tot de werknemersmotivatie, maar ook de veranderende employer branding strategy beïnvloeden.

Jobvoorkeuren van Belgen beïnvloeden de employer-brandingstrategie

In Decoding Global Talent 2018 gaan we in op onmisbare en kritische inzichten over de wereldwijde mobiliteit van talent. Uit deze studie blijkt onder meer dat “soft job elements” bijdragen tot de werknemersmotivatie, maar ook de veranderende employer branding strategy beïnvloeden.
Hoe Belgische werknemers zich voelen op hun werk is belangrijker geworden dan ooit tevoren. Om succesvol te blijven, moeten bedrijven rekening houden met “zachte jobvoorkeuren” wanneer ze hun employer-brandingstrategie opzetten. Dit is een van de bevindingen van het onderzoek Decoding Global Talent 2018 dat StepStone en The Boston Consulting Group hebben doorgevoerd.

Belgische versus wereldwijde werkvoorkeuren

Volgens 3.634 Belgische arbeidskrachten die werden ondervraagd, zijn werknemers vooral op zoek naar bedrijven die de nadruk leggen op een goede verstandhouding met collega’s en een goede verhouding tussen werk- en privéleven.

Jobvoorkeuren volgens de Belgische beroepsbevolking versus de wereldwijde beroepsbevolking

 

Belgische werknemers vinden “harde jobvoorkeuren”, zoals een hoog salaris, loopbaanontwikkeling en financiële stabiliteit van de werkgever, minder belangrijk dan werknemers in de rest van de wereld. We hebben vastgesteld dat dit wordt beïnvloed door het economische klimaat van de locatie van de werknemer. In opkomende economieën zoals China, India en Brazilië is loopbaanontwikkeling de belangrijkste overweging. Landen zoals België, Italië en Frankrijk stellen dan weer de levenskwaliteit op de werkvloer voorop, omdat welvaart vanzelfsprekend is en kandidaten het heft in handen hebben.

Top 5 jobvoorkeuren volgens de geselecteerde landen

Het onderzoek toont ook aan dat de jobvoorkeuren van mensen evolueren in de loop van hun carrière. Dertigers maken zich bijvoorbeeld meer zorgen over geld aangezien ze misschien een gezin en meer financiële verplichtingen hebben. Dat geldt des te meer voor veertigers en vijftigers.

 

Waarom bedrijven rekening moeten houden met jobvoorkeuren

In een sterk concurrerende rekruteringsmarkt wordt het steeds belangrijker voor organisaties om een droomwerkplek te worden. Willen bedrijven het juiste talent blijven aantrekken, moeten ze een combinatie van de juiste jobvoorkeuren aanbieden.

 

“We merken dat de jobvoorkeuren van werkzoekenden en werknemers vergelijkbaar zijn. Deze strategische zet is dus niet alleen van belang voor bedrijven die rekruteren, maar voor alle organisaties die een retentiestrategie op poten willen zetten.” – Eva Ba, Customer Happiness Manager bij StepStone

 

Huidige werknemers hebben een reden nodig om te blijven. Mensen die hun job graag doen, zullen zich er meer voor inzetten en er meer voldoening uit halen. Het creëren van een droomwerkplek is de beste zet voor bedrijven die de oorlog om talent willen winnen.

 

Bedrijfscultuur en organisatorische context gaan hand in hand

De mentaliteit van een bedrijf kan niet veranderen zonder dat de organisatorische context wordt herzien. Dit betekent dat de doelstellingen, middelen en beperkingen die bepalen hoe managers en werknemers werken en met elkaar omgaan, moeten worden aangepast.

Hierdoor zouden moderne systemen voor prestatiemanagement kunnen worden verbeterd, waaronder:

  • realtime feedback van collega’s;
  • gedeelde doelstellingen die samenwerking bevorderen;
  • nieuwe organisatorische modellen zoals flexibele teams.

Deze methodologieën kunnen vooral waardevol zijn wanneer ze op brede schaal tussen bedrijven worden toegepast.

Door flexibele werkwijzen op deze schaal in te voeren, worden organisatorische structuren minder gedefinieerd en is er meer samenwerking nodig, waaronder tussen management en werknemers.

Bovendien kan dit de sfeer op het werk, die volgens het onderzoek belangrijk wordt bevonden, ten goede komen.

 

“Bedrijven die de beste medewerkers binnen willen halen en een hogere retentiegraad willen hebben, mogen het niet bij woorden laten. Daarom moeten ze hun cultuur hervormen en gedrag belonen dat het verschil zal maken voor huidige werknemers en het talent van de toekomst.” – Rik Hülser, Managing Director van StepStone

Hoe Belgische werknemers zich voelen op hun werk is belangrijker geworden dan ooit tevoren. Om succesvol te blijven, moeten bedrijven rekening houden met “zachte jobvoorkeuren” wanneer ze hun employer-brandingstrategie opzetten. Dit is een van de bevindingen van het onderzoek Decoding Global Talent 2018 dat StepStone en The Boston Consulting Group hebben doorgevoerd.

Belgische versus wereldwijde werkvoorkeuren

Volgens 3.634 Belgische arbeidskrachten die werden ondervraagd, zijn werknemers vooral op zoek naar bedrijven die de nadruk leggen op een goede verstandhouding met collega’s en een goede verhouding tussen werk- en privéleven.

Jobvoorkeuren volgens de Belgische beroepsbevolking versus de wereldwijde beroepsbevolking

 

Belgische werknemers vinden “harde jobvoorkeuren”, zoals een hoog salaris, loopbaanontwikkeling en financiële stabiliteit van de werkgever, minder belangrijk dan werknemers in de rest van de wereld. We hebben vastgesteld dat dit wordt beïnvloed door het economische klimaat van de locatie van de werknemer. In opkomende economieën zoals China, India en Brazilië is loopbaanontwikkeling de belangrijkste overweging. Landen zoals België, Italië en Frankrijk stellen dan weer de levenskwaliteit op de werkvloer voorop, omdat welvaart vanzelfsprekend is en kandidaten het heft in handen hebben.

Top 5 jobvoorkeuren volgens de geselecteerde landen

Het onderzoek toont ook aan dat de jobvoorkeuren van mensen evolueren in de loop van hun carrière. Dertigers maken zich bijvoorbeeld meer zorgen over geld aangezien ze misschien een gezin en meer financiële verplichtingen hebben. Dat geldt des te meer voor veertigers en vijftigers.

 

Waarom bedrijven rekening moeten houden met jobvoorkeuren

In een sterk concurrerende rekruteringsmarkt wordt het steeds belangrijker voor organisaties om een droomwerkplek te worden. Willen bedrijven het juiste talent blijven aantrekken, moeten ze een combinatie van de juiste jobvoorkeuren aanbieden.

 

“We merken dat de jobvoorkeuren van werkzoekenden en werknemers vergelijkbaar zijn. Deze strategische zet is dus niet alleen van belang voor bedrijven die rekruteren, maar voor alle organisaties die een retentiestrategie op poten willen zetten.” – Eva Ba, Customer Happiness Manager bij StepStone

 

Huidige werknemers hebben een reden nodig om te blijven. Mensen die hun job graag doen, zullen zich er meer voor inzetten en er meer voldoening uit halen. Het creëren van een droomwerkplek is de beste zet voor bedrijven die de oorlog om talent willen winnen.

 

Bedrijfscultuur en organisatorische context gaan hand in hand

De mentaliteit van een bedrijf kan niet veranderen zonder dat de organisatorische context wordt herzien. Dit betekent dat de doelstellingen, middelen en beperkingen die bepalen hoe managers en werknemers werken en met elkaar omgaan, moeten worden aangepast.

Hierdoor zouden moderne systemen voor prestatiemanagement kunnen worden verbeterd, waaronder:

  • realtime feedback van collega’s;
  • gedeelde doelstellingen die samenwerking bevorderen;
  • nieuwe organisatorische modellen zoals flexibele teams.

Deze methodologieën kunnen vooral waardevol zijn wanneer ze op brede schaal tussen bedrijven worden toegepast.

Door flexibele werkwijzen op deze schaal in te voeren, worden organisatorische structuren minder gedefinieerd en is er meer samenwerking nodig, waaronder tussen management en werknemers.

Bovendien kan dit de sfeer op het werk, die volgens het onderzoek belangrijk wordt bevonden, ten goede komen.

 

“Bedrijven die de beste medewerkers binnen willen halen en een hogere retentiegraad willen hebben, mogen het niet bij woorden laten. Daarom moeten ze hun cultuur hervormen en gedrag belonen dat het verschil zal maken voor huidige werknemers en het talent van de toekomst.” – Rik Hülser, Managing Director van StepStone