België en Brussel steeds populairder bij buitenlands talent

De populariteit van zowel België als Brussel is aanzienlijk gestegen volgens deze internationale studie.

België en Brussel steeds populairder bij buitenlands talent

De populariteit van zowel België als Brussel is aanzienlijk gestegen volgens deze internationale studie.
België en Brussel spreken buitenlands talent meer aan als werkbestemmingen in vergelijking met vier jaar geleden. Dat blijkt uit een bevraging van 366.000 mensen in 197 landen.
Uit deze studie bleek ook dat werknemers – in België en het buitenland – kiezen voor bedrijven die de nadruk leggen op collegialiteit en een goede balans tussen werk en privé. Het loon is daarbij van ondergeschikt belang. Dit zijn twee belangrijke conclusies uit het onderzoek Decoding Global Talent 2018, uitgevoerd door The Boston Consultancy Group (BCG), The Network en zijn partner StepStone.

België en Brussel steeds populairder

In vier jaar tijd is België van de zeventiende naar de veertiende plaats geklommen op de lijst van meest aantrekkelijke landen om in te werken. De stijging van Brussel bij de steden is nog opvallender: Brussel steeg acht plaatsen en staat nu in de top twintig.

“Opvallend is dat het imago van steden kan verschillen van het imago van het land”, zegt Mike Booker, managing director van The Network en co-auteur van de studie.

 

Politiek-economisch klimaat heeft invloed op de ranking

Politieke en economische veranderingen blijken invloed te hebben op de visie van de respondenten tegenover traditionele werkbestemmingen. Daardoor winnen sommige steden aan populariteit en worden andere dan weer minder aantrekkelijk. Zelfs voor landen waarvan de algemene ranking stabiel is gebleven, is de houding van potentiële emigranten uit specifieke regio’s toch veranderd.

Zo is de Verenigde Staten wereldwijd weliswaar nog altijd de populairste werkbestemming, maar spreekt het Mexicanen toch minder aan dan vier jaar geleden. Dit kan mede verklaard worden door de ontwikkelingen in de Amerikaanse nationale politiek. In nog een tiental andere landen die vier jaar geleden de VS nog op nummer 1 hadden staan, zien we een gelijkaardige daling in populariteit. In Europa zijn het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland terughoudender geworden op het vlak van migratie, wat de afname in populariteit bij talent uit het buitenland kan verklaren. Duitsland daarentegen – met zijn relatieve openheid – wordt dan weer populairder voor buitenlandse werkkrachten, en springt in de ranking over zijn Europese rivalen.

Ook het economische klimaat kan de bereidheid om te verhuizen voor werk beïnvloeden. Zo is de daling van het aantal personen die in het buitenland willen werken bijzonder duidelijk in opkomende economieën. Slechts 33 procent van de Chinezen geeft aan het land te willen verlaten om in het buitenland te gaan werken. Dat is een forse daling ten opzichte van vier jaar geleden, toen 61 procent van de Chinezen dat wel zag zitten. Chinese werknemers staan nu bijna helemaal onderaan de lijst van de 197 ondervraagde landen als het aankomt op bereidheid tot buitenlandse mobiliteit.

De drijfveren achter de beslissing om in een ander land te gaan werken, zijn heel persoonlijk, zegt Mike Booker

 

Wake-upcall voor bedrijven: financiële compensatie minder belangrijk dan balans tussen werk en privé

Uit de studie Decoding Global Talent 2018 blijkt dat Belgische werknemers veel waarde hechten aan goede relaties met collega’s en leidinggevenden. Ook de balans tussen werk en privé staat bovenaan hun lijstje. Financiële compensaties wegen in vergelijking minder zwaar door.

Deze evolutie vraagt een inspanning van bedrijven om ook in de toekomst het juiste talent aan te trekken”, zegt Rik Hülser, managing director bij StepStone België.

“Bij StepStone hebben we ons platform voor werkgevers stelselmatig ontwikkeld zodat bedrijven hun employer brand kunnen tonen. We zijn ervan overtuigd dat elk talent zo zijn/haar droomjob kan vinden.”

België en Brussel spreken buitenlands talent meer aan als werkbestemmingen in vergelijking met vier jaar geleden. Dat blijkt uit een bevraging van 366.000 mensen in 197 landen.
Uit deze studie bleek ook dat werknemers – in België en het buitenland – kiezen voor bedrijven die de nadruk leggen op collegialiteit en een goede balans tussen werk en privé. Het loon is daarbij van ondergeschikt belang. Dit zijn twee belangrijke conclusies uit het onderzoek Decoding Global Talent 2018, uitgevoerd door The Boston Consultancy Group (BCG), The Network en zijn partner StepStone.

België en Brussel steeds populairder

In vier jaar tijd is België van de zeventiende naar de veertiende plaats geklommen op de lijst van meest aantrekkelijke landen om in te werken. De stijging van Brussel bij de steden is nog opvallender: Brussel steeg acht plaatsen en staat nu in de top twintig.

“Opvallend is dat het imago van steden kan verschillen van het imago van het land”, zegt Mike Booker, managing director van The Network en co-auteur van de studie.

 

Politiek-economisch klimaat heeft invloed op de ranking

Politieke en economische veranderingen blijken invloed te hebben op de visie van de respondenten tegenover traditionele werkbestemmingen. Daardoor winnen sommige steden aan populariteit en worden andere dan weer minder aantrekkelijk. Zelfs voor landen waarvan de algemene ranking stabiel is gebleven, is de houding van potentiële emigranten uit specifieke regio’s toch veranderd.

Zo is de Verenigde Staten wereldwijd weliswaar nog altijd de populairste werkbestemming, maar spreekt het Mexicanen toch minder aan dan vier jaar geleden. Dit kan mede verklaard worden door de ontwikkelingen in de Amerikaanse nationale politiek. In nog een tiental andere landen die vier jaar geleden de VS nog op nummer 1 hadden staan, zien we een gelijkaardige daling in populariteit. In Europa zijn het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland terughoudender geworden op het vlak van migratie, wat de afname in populariteit bij talent uit het buitenland kan verklaren. Duitsland daarentegen – met zijn relatieve openheid – wordt dan weer populairder voor buitenlandse werkkrachten, en springt in de ranking over zijn Europese rivalen.

Ook het economische klimaat kan de bereidheid om te verhuizen voor werk beïnvloeden. Zo is de daling van het aantal personen die in het buitenland willen werken bijzonder duidelijk in opkomende economieën. Slechts 33 procent van de Chinezen geeft aan het land te willen verlaten om in het buitenland te gaan werken. Dat is een forse daling ten opzichte van vier jaar geleden, toen 61 procent van de Chinezen dat wel zag zitten. Chinese werknemers staan nu bijna helemaal onderaan de lijst van de 197 ondervraagde landen als het aankomt op bereidheid tot buitenlandse mobiliteit.

De drijfveren achter de beslissing om in een ander land te gaan werken, zijn heel persoonlijk, zegt Mike Booker

 

Wake-upcall voor bedrijven: financiële compensatie minder belangrijk dan balans tussen werk en privé

Uit de studie Decoding Global Talent 2018 blijkt dat Belgische werknemers veel waarde hechten aan goede relaties met collega’s en leidinggevenden. Ook de balans tussen werk en privé staat bovenaan hun lijstje. Financiële compensaties wegen in vergelijking minder zwaar door.

Deze evolutie vraagt een inspanning van bedrijven om ook in de toekomst het juiste talent aan te trekken”, zegt Rik Hülser, managing director bij StepStone België.

“Bij StepStone hebben we ons platform voor werkgevers stelselmatig ontwikkeld zodat bedrijven hun employer brand kunnen tonen. We zijn ervan overtuigd dat elk talent zo zijn/haar droomjob kan vinden.”