Bedrijfsreviews zorgen voor een ommekeer op de rekruteringsmarkt

Dankzij bedrijfsreviews brengt StepStone kandidaten dichter bij hun toekomstige werkgever

Bedrijfsreviews zorgen voor een ommekeer op de rekruteringsmarkt

De jobsite StepStone lanceert “Bedrijfreviews”: een platform waar werknemers hun beoordelingen over hun huidige en vorige werkgever met sollicitanten kunnen delen. Met dit product zet StepStone alweer een nieuwe stap om de ervaring van kandidaten in hun zoektocht naar een job te optimaliseren.

In 2016 voerde StepStone een studie uit die de verwachtingen van werkzoekenden in kaart bracht. De resultaten van het onderzoek bevestigden een tendens in het gedrag van de kandidaat: 80% van hen zoekt eerst informatie op over de voordelen, missies, waarden, cultuur, etc. voor men reageert op de vacature. Bovendien werd volgens VDAB slechts 70.5% van alle openstaande vacatures afgelopen jaar ingevuld. Meer dan ooit beslissen kandidaten hoe ze zich willen bewegen op de arbeidsmarkt.

De volgende mijlpaal in het ondersteunen van kandidaten

Virginie Nazon, Head of Marketing bij StepStone

Afgelopen jaar startte StepStone met het Bedrijfsprofiel; een multimedia platform dat kandidaten meer inzicht biedt in de extralegale voordelen, werkplek of de selectieprocedure voor sollicitanten. Nu gaat StepStone een stap verder met de Bedrijfsreviews en schept zo een duidelijk beeld over de mogelijke nieuwe werkomgeving

Sociale media en sites zoals TripAdvisor stimuleren hun gebruikers om beoordelingen te plaatsen en te delen. Werkzoekenden zijn, door hun bevoorrechte positie op de huidige arbeidsmarkt, gemotiveerder dan ooit om zich uitgebreid te oriënteren vooraleer ze van job willen veranderen.

De krachtige positie van werkzoekenden dwingt dit keerpunt af”

“Mensen zullen hun bevindingen en werkervaring toch delen. Ons doel is om een platform aan te bieden waar beoordelingen op een constructieve manier kunnen worden uitgewisseld, met zowel de werkzoekende als de recruiter.”, verklaart Virginie Nazon, Head of Marketing bij StepStone.

Werknemers kunnen door de Bedrijfsreviews hun huidige of vorige werkgever een score geven op relevante criteria zoals bedrijfscultuur, opleidingen en ontwikkeling, de balans tussen werk en privé… Het overzicht van al deze beoordelingen resulteert in een eindscore, en vertelt waar het bedrijf het meest bekend om staat.

Voorafgaand aan de publicatie zal elke beoordeling aan een strikte kwaliteitscontrole worden onderworpen door een team van StepStone. Zo wordt elke ongefundeerde of niet-constructieve beoordeling voorkomen.

Voorbeeld van een beoordeling door een StepStone medewerker

De onmisbare waarde van feedback voor bedrijven

Camille De Buysscher, HR Manager bij StepStone

In de huidige marktsituatie is er meer behoefte aan employer branding. “Recruiters willen en moeten zichzelf onderscheiden”, zegt Camille De Buysscher, HR Manager bij StepStone.

De Bedrijfreviews geven bedrijven waardevolle feedback en nieuwe inzichten die kunnen helpen om het imago van de werkgever te verbeteren. Ook de werving van nieuwe getalenteerde kandidaten wordt zo verzekerd. En ook niet onbelangrijk: de feedback kan bedrijven aan het denken zetten over wat ze kunnen verbeteren voor hun huidige werknemers.”

Om werkgevers met deze nieuwe handige tool vertrouwd te maken, organiseert StepStone in de komende maanden enkele informatiesessies met ontbijt. Recruiters ontvangen dan meer informatie over het inzetten van employer branding en hoe ze hun gratis Bedrijfsprofiel met de reviews het beste kunnen inzetten.

StepStone verzamelt nu de beoordelingen op de markt en zal deze geleidelijk publiceren. De verwachting is om tegen de zomer een uitgebreid scala aan Bedrijfsreviews te kunnen aanbieden.

Wilt u meer weten over de informatiesessies, stuur ons dan een e-mail op het adres events@stepstone.be

Wilt u een beoordeling schrijven over uw huidige of vorige werkgever? Deel uw mening door deze vragenlijst in te vullen: www.stepstone.be/company-review-nl/beoordeel-jouw-werkgever

De volgende mijlpaal in het ondersteunen van kandidaten

Virginie Nazon, Head of Marketing bij StepStone