4 op de 10 Belgen namen al ontslag door slechte relatie met manager

4 op de 10 Belgen namen al ontslag door slechte relatie met manager

Maar liefst 40% van de werknemers gaf al zijn ontslag door toedoen van zijn of haar baas, terwijl meer dan de helft feedback op het werk het belangrijkste vindt wat een manager kan doen.

Dat en enkele andere interessante bevindingen kwamen aan het licht na een nieuw onderzoek van StepStone bij meer dan 5700 werknemers en managers. De Belgische jobsite poogde zo de relatie tussen de twee groepen in kaart te brengen en beide hierover te informeren.

 

De gevolgen van een slechte relatie

Hoewel loon en concrete werkinhoud belangrijke factoren zijn voor een carrière, blijkt de band met de manager op de werkvloer evenzeer cruciaal te zijn.

Een indrukwekkende 40% van de ondervraagde Belgische werknemers gaf aan dat men al eens ontslag nam door toedoen van een slechte relatie met de leidinggevende.

Daarnaast vermeldde 17% dat men omwille van diezelfde reden al gevraagd heeft om van team te veranderen binnen een bedrijf.

 

Wat appreciëren werknemers bij hun manager?

Verder werd dieper ingegaan op wat een manager net kan doen om een goede werkrelatie met de werknemer op te bouwen.

Een goede werkrelatie komt volgens de helft of meer voort uit specifieke feedback over hoe hij/zij het doet op de werkvloer (58%), een duidelijke en afgelijnde functiebeschrijving (55%) en frequente one-to-one-gesprekken met de manager (50%).

Ook Head of Marketing Virginie Nazon bevestigt het belang van deze elementen, maar voegt daar ook aan toe: “We zien dat het geven van feedback aan medewerkers belangrijk is, maar men moet verder gaan: een goede manager vraagt zijn/haar teamleden om ook hetzelfde te doen en luistert natuurlijk naar hen – en past zich eventueel aan waar nodig.”

Het is niet alleen aangenamer werken, maar het verhoogt ook de productiviteit.

“Het belang van een open en constructieve werksfeer – met vallen en opstaan – valt nauwelijks te overschatten. Het is niet alleen aangenamer werken, maar verhoogt ook de productiviteit.”, zo vult ze aan.

 

34% van de Belgische sollicitanten besloot al om in een bepaald bedrijf niet te starten door het gedrag van de recruiter

Na het ontslag volgt natuurlijk de volgende fase: de sollicitatie voor een nieuwe job. Hier blijkt het gedrag van de interviewer cruciaal, aangezien zij/hij het volledige bedrijf vertegenwoordigt.

Bij de vraag of het gedrag van een interviewer er ooit toe heeft geleid dat ze hun sollicitatie hadden ingetrokken, antwoordde één op drie positief (34%).

De belangrijkste reden was een onprofessionele begroeting en respectloos gedrag (17%), terwijl ook onwettige vragen (9%), zoals leeftijd en of iemand van plan is kinderen te krijgen, prominent aan bod kwamen.

Slechts 2,2% en 2,3% trok zijn/haar kandidatuur terug omwille van respectievelijk racistische of seksistische redenen.

 

Methodologie

StepStone heeft deze enquête in oktober 2019 afgerond en heeft rekening gehouden met de representativiteit van de ondervraagden en de geldigheid van hun antwoorden.

In totaal werden er 5.729 enquêtes ingevuld in het Nederlands, Frans en Engels. Onder hen waren 4422 werknemers en 1307 managers.

Maar liefst 40% van de werknemers gaf al zijn ontslag door toedoen van zijn of haar baas, terwijl meer dan de helft feedback op het werk het belangrijkste vindt wat een manager kan doen.

Dat en enkele andere interessante bevindingen kwamen aan het licht na een nieuw onderzoek van StepStone bij meer dan 5700 werknemers en managers. De Belgische jobsite poogde zo de relatie tussen de twee groepen in kaart te brengen en beide hierover te informeren.

 

De gevolgen van een slechte relatie

Hoewel loon en concrete werkinhoud belangrijke factoren zijn voor een carrière, blijkt de band met de manager op de werkvloer evenzeer cruciaal te zijn.

Een indrukwekkende 40% van de ondervraagde Belgische werknemers gaf aan dat men al eens ontslag nam door toedoen van een slechte relatie met de leidinggevende.

Daarnaast vermeldde 17% dat men omwille van diezelfde reden al gevraagd heeft om van team te veranderen binnen een bedrijf.

 

Wat appreciëren werknemers bij hun manager?

Verder werd dieper ingegaan op wat een manager net kan doen om een goede werkrelatie met de werknemer op te bouwen.

Een goede werkrelatie komt volgens de helft of meer voort uit specifieke feedback over hoe hij/zij het doet op de werkvloer (58%), een duidelijke en afgelijnde functiebeschrijving (55%) en frequente one-to-one-gesprekken met de manager (50%).

Ook Head of Marketing Virginie Nazon bevestigt het belang van deze elementen, maar voegt daar ook aan toe: “We zien dat het geven van feedback aan medewerkers belangrijk is, maar men moet verder gaan: een goede manager vraagt zijn/haar teamleden om ook hetzelfde te doen en luistert natuurlijk naar hen – en past zich eventueel aan waar nodig.”

Het is niet alleen aangenamer werken, maar het verhoogt ook de productiviteit.

“Het belang van een open en constructieve werksfeer – met vallen en opstaan – valt nauwelijks te overschatten. Het is niet alleen aangenamer werken, maar verhoogt ook de productiviteit.”, zo vult ze aan.

 

34% van de Belgische sollicitanten besloot al om in een bepaald bedrijf niet te starten door het gedrag van de recruiter

Na het ontslag volgt natuurlijk de volgende fase: de sollicitatie voor een nieuwe job. Hier blijkt het gedrag van de interviewer cruciaal, aangezien zij/hij het volledige bedrijf vertegenwoordigt.

Bij de vraag of het gedrag van een interviewer er ooit toe heeft geleid dat ze hun sollicitatie hadden ingetrokken, antwoordde één op drie positief (34%).

De belangrijkste reden was een onprofessionele begroeting en respectloos gedrag (17%), terwijl ook onwettige vragen (9%), zoals leeftijd en of iemand van plan is kinderen te krijgen, prominent aan bod kwamen.

Slechts 2,2% en 2,3% trok zijn/haar kandidatuur terug omwille van respectievelijk racistische of seksistische redenen.

 

Methodologie

StepStone heeft deze enquête in oktober 2019 afgerond en heeft rekening gehouden met de representativiteit van de ondervraagden en de geldigheid van hun antwoorden.

In totaal werden er 5.729 enquêtes ingevuld in het Nederlands, Frans en Engels. Onder hen waren 4422 werknemers en 1307 managers.