Praten over je zwaktes, makkelijk is het niet. En al helemaal niet tijdens een sollicitatiegesprek. Voor je van wal steekt, lees eerst even dit.
Wat de recruiter wil weten
‘Welke zijn je zwakke punten’, het is een klassieker in jobinterviews. Maar waarom zijn recruiters zo benieuwd naar het antwoord op die vraag?
Wat de interviewer eigenlijk wil weten, is wie jij bent en of je persoonlijkheid een match is met de bedrijfscultuur. Tijdens een sollicitatiegesprek toegeven dat je ook minder goede kanten hebt, getuigt bovendien van een zekere zelfkennis en toont je bereidheid om die bij te schaven. Niemand is immers perfect …
Eerlijk duurt het langst
Eerlijk zijn is dus de boodschap, al hoef je ook niet ál je zwakke punten zomaar op tafel te gooien. Goed afwegen is de boodschap: welke eigenschappen zijn relevant en hoe kan je ze presenteren als werkpunten, eerder dan als zwaktes waar je niets aan kan veranderen.
Weg met clichés
Te hard werken, te perfectionistisch of te betrokken zijn, het zijn antwoorden die rekruteerders al tientallen keren hebben gehoord. Absoluut te vermijden dus, want ze komen allesbehalve authentiek over.
Niets antwoorden is trouwens ook geen goed idee. Iemand die nooit kan toegeven dat hij weleens fouten maakt, willen werkgevers liever niet in hun team.
Ken je imperfecties…
Heb je oprecht geen idee welke je werkpunten zijn, vraag het dan aan mensen uit je omgeving. Collega’s, vrienden, familie kunnen je wellicht wijzer maken. Ook online persoonlijkheidstests, zoals de SWOT-test, de Big Five Test of de MBTI-test, zijn een goede manier om meer inzicht te krijgen in jezelf en hoe je functioneert.
… en weet ermee om te gaan
Zelfkennis is niet louter een kwestie van je zwaktes kennen, maar ook weten hoe ermee om te gaan. Door te anticiperen op situaties waarin jij het wat moeilijker hebt, door je gedrag bij te sturen, door je bij te scholen, …
Je persoonlijkheid kan je natuurlijk niet veranderen, maar soms volstaan kleine aanpassingen om je minder goede kanten om te buigen tot iets positiefs. Het is ook belangrijk om die positieve boodschap mee te nemen in je sollicitatiegesprek.
Structureer je antwoord
Idealiter bestaat je antwoord daarom uit drie delen: een omschrijving van wat jij ziet als een zwak punt bij jezelf, welke impact die eigenschap had op je job en hoe je die wist te beperken of kon omzetten in iets positiefs.
Zwakke punten: enkele voorbeelden
Hoe formuleer je een sterk antwoord op de vraag naar je zwakke punten? Enkele voorbeelden om je op weg te helpen.
- Moeite met deadlines
“Ik vind het soms moeilijk om in te schatten hoeveel tijd ik precies nodig heb om iets af te werken. Daardoor moet ik tegen het einde van een project vaak alle zeilen bijzetten om toch maar mijn deadline te halen.
Ik kaartte het probleem zelf aan bij mijn vorige manager. Zij raadde me aan om mijn projecten op te splitsen in kleinere deeltaken en leerde me gebruik te maken van een online planningstool. Dat helpt me om veel efficiënter te werken. Het gebeurt nu zelfs dat ik eerder klaar ben dan gepland.”
- Werk delegeren
“Ik heb de neiging om altijd zelf de touwtjes in handen te houden, tot en met de kleinste details. Doordat ik moeilijk kan delegeren, kreeg ik mijn werk soms niet gebolwerkt en raakte ik zelfs uitgeput. Ik heb intussen ingezien dat ik moeite heb met loslaten omdat ik anderen niet genoeg vertrouw. Werk uit handen geven, leidde er in het verleden toe dat anderen fouten maakten.
Dat heb ik opgelost door een helder briefingdocument op te stellen waarop collega’s kunnen op elk moment terugvallen. Zo kan ik werk uit handen geven en ben ik er zeker van dat alles op de juiste manier gebeurt.”
- Te weinig zelfvertrouwen
“Als starter had ik soms wat weinig zelfvertrouwen. Ik staarde me blind op wat ik niet kon en durfde zelden mijn mening te geven tijdens vergaderingen. Een collega gaf me toen de tip om elke dag op te schrijven wat ik wél tot een goed einde had gebracht.
Zo kreeg ik meer inzicht in mijn sterktes, waardoor ik me stilaan zelfverzekerder begon te voelen. Mede dankzij mijn inbreng ontwikkelde ons team zo een nieuw werkproces, waarmee we bestellingen nu veel efficiënter verwerken.”