Een bedrijf met aandacht voor CSR trekt kandidaten aan


31.01.2019

Is het echt zo dat bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen sterk geëngageerde medewerkers aantrekken? Wordt Corporate Social Responsibility (CSR) of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) dé sleutel in de jacht naar talent? Volgens Jacques Taymans, verantwoordelijke partnerships met bedrijven bij het Rode Kruis België, is dat zeker het geval. Ook StepStone doet een duit in het CSR-zakje door het ondersteunen van Rode Kruis België via verschillende bedrijfsacties.

 

De tijd dat bedrijven louter om hun imago maatschappelijk verantwoord gingen ondernemen, ligt grotendeels achter ons, zegt ook het allernieuwste CSR Monitor-rapport waarbij Trendhuis en BNP Paribas Fortis pijlen naar de kijk van 640 bedrijven op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Heel wat CEO’s zien sociaal ondernemen als een duurzame investering die vruchten afwerpt.

Het gaat bij duurzaam ondernemen dan ook niet alleen over het steunen van goede doelen, maar zeker ook over de interne bedrijfsvoering: heeft u bijvoorbeeld een goed doordacht HR-beleid, besteedt u aandacht aan het welzijn van uw medewerkers en hoe gaat u om met de impact van uw onderneming op het leefmilieu?

Een goed doel steunen is daarbij een mooi bijkomend engagement, waarmee u als bedrijf toont dat u echt sociaal bewogen bent en iets wil betekenen voor de maatschappij.

 

Return met meerwaarde

Al blijft het natuurlijk een investering, een kost die elk bedrijf weloverwogen maakt. En dat bevestigt ook Jacques Taymans van het Rode Kruis België:

“Bedrijven die hun CSR-beleid serieus nemen, werken met een langetermijnvisie en maken daar de nodige middelen en mensen voor vrij. Ze gaan vaak langdurige partnerships aan met één of meerdere goede doelen, omdat dat voor beide partijen de beste resultaten oplevert.”

De return van CSR is dan ook groot: op de eerste plaats betekent de gift een wereld van verschil voor kwetsbare mensen, dieren of natuur. Daarbovenop – en dat is vooral voor de betrokken bedrijven extra gunstig – prefereren getalenteerde medewerkers een werkgever die maatschappelijk bewogen is en ontstaat er binnen teams een drive en groepsdynamiek om samen de schouders te zetten onder een duurzaam initiatief.

Ongeveer zeven op de tien bevraagde CEO’s merkt dat medewerkers extra gemotiveerd naar het werk komen, en zes op de tien geeft aan dat een bedrijf met aandacht voor CSR getalenteerde medewerkers aantrekt. Last but not least: ook klanten hechten steeds meer belang aan het duurzame verhaal achter de producten en diensten die ze kopen.

 

StepStone steunt het Rode Kruis in België

Ook StepStone erkent de meerwaarde van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het is niet voor niets dat mensen – en een menselijke bedrijfsvoering – bij ons voorop staan. Het menselijke aspect speelt voor ons een cruciale rol, omdat we dagelijks met duizenden mensen samenwerken: zowel onze eigen medewerkers als de vele werkgevers en werknemers die we jaarlijks zorgvuldig met elkaar matchen.

We kozen aan het eind van 2018 dan ook bewust één goed doel om te steunen via verschillende acties: het Rode Kruis, en meer bepaald de projecten voor mensen in nood in België.

“We vinden het belangrijk om – zeker in de koude winterperiode – aandacht te hebben voor zij die het minder goed hebben. Het Rode Kruis is in heel België actief en zet zich in voor armoedebestrijding,” legt Virginie Nazon, Marketing Manager bij StepStone, uit.

 

Medewerkers én klanten betrekken bij CSR

StepStone wilde iedereen bij de actie betrekken. Enerzijds onze eigen medewerkers: die kregen de kans om in bedrijfsoutfit deel te nemen aan de Brusselse Warmathon van de Warmste Week. Dat deden de 14 dappersten dan ook met verve. Het leverde niet alleen een extra warm teambuilding-gevoel op, maar ook een mooie som.

Daarnaast werden ook de StepStone-klanten meegenomen in het CSR-verhaal, want voor elke job die ze in december online plaatsten, gaf StepStone 2 euro aan het Rode Kruis.

Het Rode Kruis zet onze giften in voor onder meer de het project ‘Spring eens binnen’, waarbij eenzame ouderen een bezoekje krijgen of worden opgehaald voor een activiteit in groep, een maaltijd in een sociaal restaurant, en dergelijke.

Jacques Taymans: “Eenzaamheid bij ouderen is een groeiend maatschappelijk probleem waar het Rode Kruis sterk op inzet. Haal je mensen uit hun isolement, dan verbetert hun mentale, maar ook hun fysieke weerbaarheid. Die regelmatige bezoekjes redden als het ware mensenlevens.”

 

En er is meer

Deze eindejaarsactie was voor ons een eerste samenwerking met het Rode Kruis, en die werd over de hele lijn erg gesmaakt.

“Het Rode Kruis helpt ook in noodsituaties met medische interventies en bloeddonaties. We bekijken nu of we hier in de StepStone-kantoren voortaan bloedinzamelingen kunnen organiseren” vertelt Virginie Nazon van StepStone nog.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor werkgevers

Ontvang antwoorden op rekruteringsuitdagingen, tips & tricks en StepStone nieuws in je mailbox! 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor werkgevers

Ontvang antwoorden op rekruteringsuitdagingen, tips & tricks en StepStone nieuws in je mailbox!