De kunst van een goed jobinterview

StepStone Coffee Talk


09.03.2020

Een goed jobinterview is cruciaal om goede kandidaten te onderscheiden én om de match met uw bedrijfscultuur te toetsen. Maar hoe zet u een goed jobinterview op? Recruiter Françoise Bekaert van Consulting Arsanne deelt enkele van haar beste tricks.

 

Een frustratie bij veel bedrijven is het feit dat nieuwe starters toch niet zo beloftevol blijken als ze tijdens het sollicitatieproces leken te zijn. Of dat ze uiteindelijk niet zo’n goede match met de bedrijfscultuur zijn als eerst gedacht. Maar ook het omgekeerde is waar: heel wat nieuwkomers stoppen om die reden vrij snel met een nieuwe job. En dat is jammer. Een beter sollicitatieproces kan helpen om de verwachtingen bij beide partijen zo realistisch mogelijk te krijgen. We nodigden Françoise Bekaert van Consulting Arsanne uit op de koffie. Ze deelt met ons enkele knepen van het jobinterviewen.

Maar liefst 61 % van de kandidaten zegt dat de realiteit van de job verschilt van de verwachtingen die ze na het sollicitatieproces hadden. Hoog tijd om dat proces goed te krijgen, dus! Françoise Bekaert: “Een goede sollicitatie bevat twee belangrijke luiken. Enerzijds een technisch luik, en anderzijds het interview. Beide luiken vergen een specifieke aanpak en vullen elkaar aan.”

Het technische luik bestaat uit het doornemen van een CV om na te gaan of de kandidaat de juiste technische vaardigheden onder de knie voor de job in kwestie. Bekaert haalt aan dat het op zo’n moment heel handig is om zelf door en door inzicht te hebben in de vaardigheden die het allerbelangrijkst zijn voor de job, bijvoorbeeld door vroeger zelf ooit de job te hebben uitgeoefend.

 

Zweten op het sollicitatiegesprek, succesvolle aanwerving

Het interview zelf is de volgende stap. Daarbij geeft Bekaert als eerste tip mee dat u als recruiter de kandidaat best stevig op de rooster mag leggen. Bekaert: “Wij onderwerpen alle kandidaten aan een zéér uitdagend interview. We laten hen goed zweten omdat dat een manier is om hun skills zo grondig mogelijk te evalueren.”

 

Menselijk aspect cruciaal in bedrijven van morgen

Een tweede tip is om altijd met twee interviewers te werken. Niet om de in tv-series beproefde ‘good cop, bad cop’-techniek te kunnen toepassen. Wel om de talenten van de kandidaat zo goed mogelijk in kaart te brengen. Bekaert: “Eén interviewer kan zich concentreren op de vragen en het puur technische. Een tweede persoon zegt haast niets, maar observeert en analyseert het menselijke aspect van de kandidaat: gedrag, antwoorden, lichaamstaal. Het stopt niet louter bij de vaardigheden van een kandidaat. Het menselijke aspect geeft de doorslag en daar moet elk bedrijf van morgen rekening mee houden.”

Meer tips voor werkgevers? U vindt ze hier!

#ShareExpertise