Goed begonnen is half gewonnen! Met die instelling hoor je ook jouw sollicitatie-outfit te kiezen. Jouw lichaamstaal en kledij verklappen immers al een heleboel!
Inhoudsopgave
- De eerste indruk
- Wat is lichaamstaal?
- Waarop letten recruiters?
- De Do’s & Don’ts voor je lichaamstaal
- Wat draag je tijdens je sollicitatiegesprek?
- De juiste outfit voor de juiste sector
- De kleren maken de man en vrouw
De eerste indruk
Je lichaamstaal en kledij zijn de belangrijkste vormen van non-verbale communicatie bij het solliciteren. Zij bepalen je eerste indruk. Meteen velt je potentiële werkgever – bewust of onbewust – een oordeel over jou. Natuurlijk kan je tijdens het gesprek en de vragenronde nog heel wat goedmaken of net die positieve indruk versterken, maar met deze tips van StepStone heb je meteen een streepje voor!
Onthoud tijdens het solliciteren ook dat je steeds jouw professionaliteit en beleefdheid wil tonen. Zo toon je aan dat jij past binnen dit bedrijf en mogelijk beter geschikt bent dan een andere kandidaat. Want daar draait het natuurlijk om: jou leren kennen als unieke persoon en hoe jij perfect zou passen bij de job.
Wat is lichaamstaal?
Het woord zegt het zelf, maar je lichaamstaal is de non-verbale communicatie van je lichaam. Het is een vorm van zelfrepresentatie waarbij je impliciet signalen uitstuurt naar je gesprekspartner. Je gezichtsuitdrukkingen en gebaren vertellen immers al heel wat over jouw persoonlijkheid. Let zeker op de volgende onderdelen:
- Mimiek: ook wel je gezichtsuitdrukkingen.
- Oogcontact: let vooral op de frequentie en de duur.
- Gebaren: handgebaren kunnen je woorden kracht bijzetten.
- Lichaamsbeweging: vergeet ook zeker je lichaamshouding en -beweging niet.
- Lichaamscontact: lichamelijk contact schept een band, maar overdrijf niet.
Waarop letten recruiters?
In zowat elke sociale situatie is lichaamstaal belangrijk, maar des te meer tijdens een sollicitatiegesprek. Recruiters nemen immers bewust of onbewust je lichaamstaal en houding mee in hun beslissing.
✓ Vaste handdruk
Het is de eerste vorm van lichaamscontact met de recruiter. Zorg ervoor dat je meteen zelfzeker overkomt door een vaste handdruk. Maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je de hand van de recruiter vermorzelt.
✓ Oogcontact en glimlach
Wanneer je steeds naar de grond kijkt, zal je geen band scheppen met je potentiële werkgever. Durf daarom oogcontact te maken en glimlach.
✓ Gebaren
Niet alleen versterken gebaren je argumenten, maar ook houden ze het gesprek boeiend. Let wel op onbewuste gebaren zoals het spelen met het haar. Dat impliceert bijvoorbeeld desinteresse en onzekerheid.
Omgekeerd kan ook jij de lichaamstaal van je potentiële werkgever lezen. De tips in dit artikel kan je dus evenzeer toepassen op je gesprekspartner in je sollicitatiegesprek. Zo heb je meteen al een idee over hoe je sollicitatie verloopt. Kijkt de recruiter opvallend veel naar de klok? Dan is het misschien tijd om je ellenlange monoloog af te ronden.
De Do’s en Don’ts voor je lichaamstaal
Do’s
✓ Oogcontact
Om interesse en beleefdheid te tonen kijk je dus maar beter eens in de ogen van de recruiter. Let wel op dat je niet gaat staren.
✓ Gebruik gebaren
Misschien doe je het onbewust al, maar gebruik gebaren om je argumenten kracht bij te zetten.
✓ Een stabiele en comfortabele houding
Je voeten stevig op de grond, een rechte rug, rechtop zitten: het zijn onderdelen van je lichaamshouding die zelfzekerheid uitstralen.
✓ Spreek luid en duidelijk
Je moet natuurlijk verstaanbaar overkomen en kan dus maar beter duidelijk en luid spreken. Mompelen is uit den boze.
✓ Blijf jezelf
Vroeg of laat val je door de mand, als je je anders voordoet tijdens het solliciteren. Bespaar tijdverlies voor zowel jou als de recruiter door vooral jezelf te blijven.
Don’ts
x Pruts niet met je handen, zodat je niet te zenuwachtig overkomt. Als je door gezonde stress niet goed weet wat je moet doen met je handen, neem dan een pen vast.
x Een ontwijkende blik
x Wees niet overdreven serieus. Probeer te glimlachen!
x Vermijd een ingezakte houding die desinteresse impliceert
x Gekruiste armen. Zo kom je gehaast en ongeïnteresseerd over.
x Speel niet met je haar of kleding
Wat draag je tijdens je sollicitatiegesprek?
Naast je lichaamstaal is ook je kledij een belangrijk onderdeel van je non-verbale communicatie. Je kleding heeft net zoals je lichaamstaal onbewust een betekenis voor je gesprekspartner en bepaalt mee jouw eerste indruk. Zorg er natuurlijk ook voor dat je je goed voelt in je outfit. Alleen dan ga je volledig jezelf kunnen zijn. Voor het bepalen van je outfit zijn er daarom drie algemene regels:
✓ Zorg dat alles past – Je kleding moet natuurlijk passen en is best niet te klein en niet te groot, niet te lang en al zeker niet te kort, en het liefst flatterend voor je lichaam. Dankzij passende kledij moet je al niet bezig zijn tijdens het solliciteren met wat je draagt.
✓ Zorg dat alles bij elkaar past – Van je schoenen tot je eventuele oorbellen of bril: het is belangrijk dat er een lijn (en boodschap) in je outfit zit. Draag je een maatpak voor een job in de bankensector? Draag dan geen sportschoenen. Koos je voor de kleur blauw? Combineer dat dan niet met een flashy groen accent. Je wil dan misschien wel een blijvende indruk achterlaten, maar zulke opvallende accenten zullen alleen maar afleiden van je eigenlijke gesprek. Ze kunnen zelfs de boodschap die je verbaal wil overbrengen, ondermijnen.
✓ Zorg dat alles bij jou past – Natuurlijk pas je je aan de gelegenheid aan, maar daarom hoef je – net zoals bij je CV – jezelf niet uit het oog te verliezen.
In het beste geval geeft je outfit al aan dat jij een goede match bent met het bedrijf. Denk dus zeker na over wat je draagt, maar ook over wat je toekomstige collega’s zouden dragen. Neem dat als uitgangspunt en maak het voor het solliciteren een beetje formeler. Concreet advies vind je misschien zelfs terug op de website van het bedrijf.
Als je niet meteen informatie over de dresscode op een webpagina terugvindt, kan je de volgende vuistregel in gedachten houden: liever te klassiek, dan te nonchalant of te extreem. Bij het kleurgebruik in je outfit wordt daarom vooral gekozen voor “veilige” kleuren zoals blauw, wit of zwart. Andere meer opvallende kleuren kunnen zeker, zolang ze bij elkaar passen en aangepast zijn aan de sector.
Om je outfit niet te saai te maken leg je best ook enkele stijlaccenten. Sieraden, een horloge of make-up zijn de typische voorbeelden, maar ook een ordelijke tas kan perfect. Die straalt voor zowel mannen als vrouwen netheid en structuur uit. Overdrijf natuurlijk ook hier niet. Een opvallende coupe, vreemde schoenen of alternatieve lederen kledij zijn misschien geen redenen om je niet aan te nemen, maar het geeft wel een bepaald, misschien minder gewenst beeld aan je potentiële werkgever.
Wat je bovendien zeker niet mag vergeten, is een nette verschijning. Dit omvat schone kleding, gewassen haar en een frisse lijfgeur.
De juiste outfit voor de juiste sector
De uiteindelijke look van de outfit hangt af van de sector waarin je wilt werken. De dresscode varieert van industrie tot industrie en daar kan je best ook rekening mee houden. Terwijl meer conservatieve sectoren, zoals banken, verzekeringsmaatschappijen, advocatenkantoren en adviesbureaus, de voorkeur geven aan een meer formele, elegante zakelijke uitstraling, is dit misschien al te stroef in andere, meer creatieve branches.
✓ Klassiek kantoorwerk: het hoeft niet per se het oubollige of klassieke kostuum te zijn. Een geklede broek met een bijpassend shirt (en das) voor mannen of een elegante broek/rok in combinatie met een blouse of trui voor dames kan meer dan voldoende zijn.
✓ Creatieve sectoren: hier draait het allemaal rond dynamiek en creativiteit. Te stijf zou in deze sector niet op zijn plaats zijn. Het combineren van een donkere jeans met elegante schoenen en een shirt/blouse kan precies die dynamische indruk geven.
✓ Meer conservatieve en technische sectoren of branches met veel klantencontact: vooral bij banken, ingenieursbedrijven en verzekeringsmaatschappijen wordt een meer conservatieve outfit verwacht (bijvoorbeeld: klassiek pak, elegant kostuum of een jurk). Hetzelfde geldt voor jobs die worden gekenmerkt door veel klantencontact, zoals in de salessector. Daar vertegenwoordigt de medewerker immers het bedrijf.
✓ Leiderschapsposities: zelfs op leidinggevende posities wordt meestal verwacht dat mannen in pakken en vrouwen in kostuum verschijnen. Als je een team wilt leiden, moet je immers autoriteit uitstralen.
✓ Jonge start-ups versus gevestigde waarden: jonge start-ups zijn misschien meer casual dan grote technologie- en engineeringbedrijven. Daarom bekijk je maar best even hun sociale mediakanalen.
De kleren maken de man en de vrouw
Je goed in je vel voelen tijdens het sollicitatiegesprek is een belangrijke stap van je voorbereiding. Dat je dat ook uitstraalt met je kledij en houding is dus niet meer dan normaal!
Eventueel kan je navragen wat andere mensen van jouw lichaamstaal vinden. Zo kan je daarop inspelen in functie van het solliciteren. Zelfs je outfitkeuze kan je nagaan bij je vrienden of familie. Met daarbij deze StepStone-tips in gedachten is het nu aan jou om met een gezonde portie zelfvertrouwen en de juiste outfit te solliciteren.
Heb je nog vragen over solliciteren of het verloop van een sollicitatiegesprek? Lees er dan zeker ons uitgebreide sollicitatie-artikel op na!
Vind jouw droomjob
Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!