Wat is een succesvolle carrière?

We hebben een aantal factoren die bijdragen tot een succesvolle carrière voor jou opgesomd.
De arbeidsmarkt verandert constant. Enkele decennia geleden begon een werknemer in het bedrijf onderaan de ladder en werkte zich langzaam op. Een "succesvolle carrière" is vandaag de dag moeilijker te verwezenlijken. Zowel in het bedrijfsleven als in het dagelijkse leven hebben we te maken met twee soorten individuen. Degenen die volharden en degenen die altijd achter het net vissen. De sleutel tot succes ligt in onze houding.

Een realistisch beroepstraject opzetten

Streef je naar een succesvolle carrière? Regel nummer één: een realistisch en duidelijk beroepstraject opstellen. Men moet weten wat men wil. Zeggen dat je graag succesvol wilt zijn is te vaag. Doelstellingen vaststellen en de balans opmaken zijn essentieel om te bepalen welke richting je opgaat. Je moet de potentiële obstakels analyseren en lessen trekken uit eerdere ervaringen om herhaling van dezelfde fouten te voorkomen.

Dit voorbereidend werk zal jou helpen bij het vorm geven van een duidelijke visie over de gewenste of gedroomde carrière. Het evalueren van jouw sterke en zwakke (voor verbetering vatbare) punten zal ook deel uitmaken van het proces dat nodig is om jouw doelstelling te bereiken. Als je eenmaal een duidelijk overzicht van de situatie hebt, kan je passende maatregelen nemen. Je zou bijvoorbeeld graag op de Communicatie-afdeling willen werken maar daar moet je perfect tweetalig voor zijn. Waarom volg je dan geen talencursus?

Om doelstellingen te bereiken moet men uit de comfortzone stappen, open staan voor nieuwe werkmethoden en van gedachten wisselen met andere collega’s. Zonder deze benadering zal jouw carrière stagneren en blijft de ideale carrière een droom.

Bovendien is een beroepstraject geen pad dat strikt gevolgd moet worden. Het pad kan veranderen afhankelijk van jouw professionele en persoonlijke ontwikkelingen. Het traject wordt regelmatig herzien, zelfs jaarlijks.

 

Positieve mensen om jou heen hebben

De menselijke factor is ook cruciaal. Je wilt je verder ontwikkelen? Omring jezelf met positieve en ambitieuze mensen die jou stimuleren en motiveren. Vermijd mensen die altijd mopperen maar nooit iets doen om hun situatie te veranderen.

Nieuwsgierigheid is niet altijd een slechte eigenschap. Hierdoor blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in jouw beroepssector en de meest recente nieuwtjes en zo kan je kansen grijpen zodra deze zich voordoen.

Succes en uiterlijk zijn ook nauw verbonden. Besteed aandacht aan jouw uiterlijk en kleding.

En jouw houding is natuurlijk ook erg belangrijk. Jouw uitstraling is één van de factoren die succes in jouw carrière bepaalt. Een positief persoon is altijd slagvaardiger en staat meer open voor nieuwe ideeën dan een persoon die zich blind staart op zijn/haar mislukkingen. Positieve personen pakken sneller de kansen op die zich voordoen. En daar komt zelfvertrouwen en durf uit voort.

Een grote fout die vermeden moet worden : denken dat alleen door je werk goed te doen, carrièreontwikkeling en erkenning hier vanzelf uit zullen volgen.

 

Wees agressief, ja maar…

Agressieve en egoïstische mensen krijgen sneller promoties dan degenen die voor een vriendelijke en behulpzame benadering kiezen. Dat is het resultaat van een onderzoek dat werd uitgevoerd door de Kellog School of Management (USA).

Mensen met dominant en agressief gedrag worden gezien als ‘alpha’-individuen. Volgens deze studie is de mens zo geprogrammeerd dat je, je inferieur opstelt ten opzichte van dominante personen. Dominant zijn zou natuurlijk overeenkomen met het profiel van een leider, zeker als het om concurrentie gaat. Vriendelijkheid zou onbewust als een zwakte gezien worden.

Daarom worden aardige mensen vaker als zwakker aanzien. Het onderzoek toont verder aan dat aardige mensen minder snel promotie zouden maken of een salarisverhoging zouden krijgen. Paradoxaal genoeg worden deze aardige personen zeer gewaardeerd door hun collega’s om hun aardigheid en behulpzaamheid.

Het is aan eenieder zijn plek te vinden en zich te herkennen.

 

Samantha Pirard

Over de auteur

“Als onafhankelijke journaliste en communicatie -en webadviseur, heeft Samantha Pirard een uitgebreid assortiment aan onderwerpen om over te schrijven. Door te schrijven kan ze haar dorst naar kennis, cultuur en reizen weten te stillen. Literatuur en Deense film zijn haar andere twee passies.”

 

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Nieuwste jobs

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Schrijf me in

Verder lezen

Geen tijd om te sporten? Zo blijf je fit op het werk

In de auto, aan ons bureau, aan tafel, op de bank, … We zitten zowat de hele dag, en dat is slecht voor onze gezondheid. Personal coach Peter geeft tips, Thomas en Anne – beiden werknemers met een overwegend zittend beroep – vertellen hoe hun leven veranderde door meer te bewegen.