Wat doet een HR manager?

Hr manager: een job die je vindt bij bijna elk bedrijf. Maar wat houdt deze functie eigenlijk in? En wat moet je zoal kunnen als hr manager? Dat kom je hier te weten.

Wat doet een HR manager?

De hr manager of humanresourcesmanager is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid van een bedrijf. Je vormt de link tussen het bestuur en de werknemers. Je zorgt ervoor dat de arbeidsrelaties vlot verlopen zodat het bedrijf zijn organisatiedoelen bereikt.

 

De belangrijkste taken van een HR manager

Je hebt de leiding over een team. Dus voer je onderstaande taken ofwel zelf uit, ofwel delegeer je ze:

  • Je stelt een humanresourcesstrategie op en implementeert die. Dat doe je via adviezen aan afdelingshoofden en met handleidingen. Zo vertaal je het bestuursbeleid naar concrete procedures voor het personeel.
  • Je waakt over de naleving van de procedures voor de personeelsadministratie. Bijvoorbeeld de regeling rond salaris, verlof, ziekte, of bonussen.
  • Je bent verantwoordelijk voor de interne communicatie. Je bent het aanspreekpunt voor het personeel op alle niveaus.
  • Je onderhoudt de eventuele relaties met de vakbonden. Je organiseert om de vier jaar sociale verkiezingen.
  • Je bepaalt het wervings- en selectiebeleid voor nieuw personeel. Je organiseert en coördineert selectie- en functioneringsgesprekken. Je stelt de vacatures op en staat in voor het onthaal en de inwerking van nieuwe medewerkers. Je helpt het personeel bij problemen met hun prestaties of hun gedrag. En je ziet toe op hun persoonlijke ontwikkeling – bijvoorbeeld via de organisatie van bijscholingen en trainingen.
  • Je regelt het uitstroombeleid van de organisatie (outplacement, exitgesprekken) en organiseert eventuele reorganisaties en massaontslagen.

De taken die je als hr manager opneemt, verschillen van bedrijf tot bedrijf en zijn bovendien in grote mate afhankelijk van hoe groot het bedrijf is.

 

Wat moet je kunnen als HR manager?

Naast leidinggevende capaciteiten heb je ook specifieke vaardigheden nodig:

  • Je bent een people-person. Je gaat dus goed met mensen om en hebt een groot inlevingsvermogen. Je schat mensen gemakkelijk in, en hebt snel door wat hun ambities en talenten zijn. Je weet hoe je die talenten stimuleert.
  • Je bent communicatief sterk, maar luistert en interpreteert vooral goed. Ook onderhandelen is voor jou geen probleem.
  • Je vindt het een uitdaging om mensen te motiveren en te laten samenwerken.
  • Je bent thuis in de sociale wetgeving.
  • Met een diploma humanresourcesmanagement zit je goed. Maar ook met een masterdiploma in de rechten, arbeidspsychologie, TEW of handelsingenieur kom je al ver.

 

Klinkt dit alles als muziek in jouw oren? Op onze site vind je heel wat vacatures voor hr managers.

Nieuwste jobs

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Schrijf me in

Verder lezen

Wat doet een luchtverkeersleider?

In "Een Vak Apart" interviewen we telkens mensen met een interessante, unieke of atypische job. Vandaag is het de beurt aan Jan, een luchtverkeersleider.

4 ideale jobs voor starters

StepStone geeft een overzicht van jobs die ideaal zijn om ervaring op te doen én te ontdekken wat jouw talenten zijn.

Werken in Zwitserland

Zwitserland spreekt ongetwijfeld wel tot je verbeelding, zeker als je graag af en toe de skilatten eens aantrekt. Mensen die er ooit zijn gaan werken, willen ook nooit meer terugkomen. Overweeg jij om in Zwitserland te gaan wonen en werken? Wij helpen je alvast op weg!