Wat doet een Chief Happiness Officer?

In "Een Vak Apart" interviewen we telkens mensen met een interessante, unieke of atypische job. Vandaag is het de beurt aan Charlotte, Chief Happiness Officer.

Wat doet een Chief Happiness Officer?


Charlotte Verschaeren

Leeftijd:
28 jaar

Functie:
Chief Happiness Officer bij iBizz – een onderdeel van de Cronos Groep – in Kontich.

Sinds:
Ongeveer één jaar

Vorige job:
Rekrutering en sales

Opleiding:
Bachelor psychologie

 

 

Wat denken mensen dat je doet wanneer ze je functietitel horen?

“Vaak tovert die meteen een glimlach op hun gezicht, zonder dat ze een idee hebben van wat die precies betekent. Als ik er dan wat dieper op inga, doet mijn uitleg wel een belletje rinkelen en leggen ze de link met Human Resources en welzijnsbeleid.” 

 

Wat houdt je job precies in?

“Ik hou me bezig met het welzijn en het geluk van werknemers in de brede zin. In tegenstelling tot de klassieke benadering van welzijnsbeleid vertrek ik daarbij vanuit een positieve focus. Ik kijk dus niet hoe we pakweg de verzuimcijfers kunnen terugdringen, maar onderneem actie voor er problemen kunnen ontstaan. De basis is mensen op de juiste plaats inschakelen, een goede match zoeken tussen hun job en wat ze écht graag doen. Dat betekent dat ik soms op zoek ga naar een nieuwe functie, in het bedrijf of binnen de groep. Om feedback te geven of te vragen, wachten we ook nooit een vast evaluatiemoment af. Via een intern chatsysteem – handig in een bedrijf waar vooral consultants werken – communiceren we zowat dagelijks met elkaar. Dat verlaagt de drempel om bepaalde zaken aan te kaarten aanzienlijk en het maakt de communicatie makkelijker.”

“Daarnaast organiseer ik geregeld teamevents, zodat onze consultants makkelijker een band kunnen opbouwen en onderhouden. Ook met kleine dingen zoals vers fruit op het werk of een yogamiddag probeer ik het werk aangenamer te maken. En soms laat ik me inspireren door het moment en trakteer ik iedereen bij mooi weer op een ijsje. Geluk zit soms in kleine dingen, of in zaken die voor de hand liggen. Op tijd stoppen met werken, even een luchtje scheppen tijdens de middagpauze, een pauze nemen aan de kickertafel, … Ik waak er dus ook over dat mensen zorg dragen voor zichzelf en een gezonde work-life balance onderhouden.”

 

Waarom koos je voor deze job, wat trekt je er het meest in aan?

“Ik werkte eerder al in HR, maar vond dat er in het vakgebied weinig aandacht was voor evidente zaken die volgens mij heel belangrijk zijn: van voldoende daglicht voorzien in de werkruimtes tot mensen flexibiliteit bieden en vertrouwen schenken. In deze job kan ik welzijn wél heel breed aanpakken en een meerwaarde bieden op verschillende vlakken. Zo heb ik deze functie zelf kunnen vormgeven. Ik doe mijn job dan ook supergraag.”

 

Hoe kwam je in deze job terecht? Hoe verliep de sollicitatieprocedure?

“Nadat ik een jaar had gereisd, was ik klaar om aan de slag te gaan. Een kennis die hier al werkte, vertelde me dat men iemand zocht. Een welomlijnde vacature was er niet, maar ik mocht langskomen voor een gesprek. Daarin ging het vooral over mijn interesses, wat ik goed kan en graag doe. Mijn zin voor initiatief gaf de doorslag: ik mocht starten en kreeg de kans om een functie uit te bouwen op mijn maat.”

 

Vertel eens iets dat weinig mensen weten over jouw job?

“Omdat ik mijn functie zelf kan vormgeven, is er veel ruimte om te improviseren en buiten de lijntjes te denken. Geluk zit in kleine dingen, en die moet je grijpen. Bij mooi weer buiten vergaderen, bijvoorbeeld. Onlangs las ik over een bedrijf dat een bedrijfshond had geïntroduceerd. Sommige mensen vinden dat misschien een gek idee. Maar als het mensen gelukkiger maakt, waarom niet!”  

 

 

Lijkt deze job niet meteen iets voor jou? Bekijk meer dan 1000 andere jobs op onze website

 

 

Waar moet je goed in zijn als Chief Happiness Officer?

“Je moet alleszins initiatief durven nemen en goed aanvoelen wat de organisatie en de werknemers nodig hebben. De kunst is om zaken op te pikken nog voor ze zichtbaar zijn, een sfeer aan te voelen, het verschil te zien tussen wat mensen zeggen en wat ze soms uitstralen. Een gezonde dosis empathie komt dus zeker van pas.”

“Mensen vragen me weleens of ik zelf de hele tijd happy moet rondlopen, maar dat is zeker niet het geval. Iedereen heeft weleens een slechte dag, niets is perfect. Je mag daar gewoon open over zijn, vind ik.”

 

Welke aspecten zijn minder interessant of vind je minder leuk om te doen?

“Daar kan ik – echt waar – geen antwoord op bedenken. Als ik dan toch iets moet zeggen, is het misschien dat de resultaten van mijn werk moeilijk meetbaar zijn.”

 

Wat wilde je worden toen je klein was? En hoe sluit deze job daarbij aan?

“Zangeres! Toen ik in het middelbaar zat, evolueerde dat gaandeweg naar psychologe. Dat heb ik dan ook gestudeerd en deze job sluit er perfect bij aan.”

 

Werk je in een team?

“Omdat we onderdeel zijn van een grotere groep, zit het overkoepelende HR-departement in een ander bedrijf. Ik werk dus alleen en zie mezelf min of meer als de schakel tussen de mensen en het management.”

 

Welk salarisniveau mag je als Chief Happiness Officer verwachten?

“Het is vergelijkbaar met dat van een HR Business Partner: ik heb bepaalde verantwoordelijkheden, maar ben geen manager en stuur geen team aan.”

 

Laat je job een evenwichtige balans tussen werk en privé toe?

“Zeker wel. Doordat ik medewerkers zo kort opvolg, is de werkdruk gespreid doorheen het jaar. Ik kan ook werken waar ik wil – thuis, op het werk, buiten, … – en we hebben glijdende werkuren. Ik probeer op dat vlak het goede voorbeeld te geven en op tijd te stoppen. En na 18u schakel ik de meldingen van mijn e-mail steevast uit.”

 

Wat is je toekomstdroom op professioneel vlak?

“In het algemeen: dat meer werkgevers het belang inzien van gelukkige medewerkers en afstappen van dat klassieke eenrichtingsverkeer tussen werkgever en werknemer. De opvatting dat je als werknemer al tevreden mag zijn dat je een salaris krijgt, is nu echt wel voorbijgestreefd. Op persoonlijk vlak: dat ik kan blijven bijleren en evolueren.”

 

Wat is het beste carrièreadvies dat je ooit hebt gekregen?

“Het is een cliché, maar blijf jezelf. Straal uit waar je voor staat en doe wat je graag doet. Succes bereik je door je te baseren op je eigen sterktes. En dan bedoel ik succes in de brede betekenis van het woord. Succesvol zijn is voor mij: gelukkig zijn.”

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Nieuwste jobs

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Start mijn zoektocht

Verder lezen

Wat doet een projectleider in de bouwsector?

In "Een Vak Apart" interviewen we telkens mensen met een interessante, unieke of atypische job. Vandaag is het de beurt aan Job, een projectleider in de bouwsector.

Wat doet een UX Designer?

Overweeg je een carrière als UX Designer of ben je gewoon heel benieuwd wat deze functie inhoudt? We vertellen het je graag.

Wat doet een project manager?

Wie dagelijks vacatures doorneemt, ziet heel vaak jobs voor project managers. Omdat het niet altijd duidelijk is waar bedrijven nu precies naar op zoek zijn, zetten we de belangrijkste aspecten van deze functie op een rijtje.

4 ideale jobs voor starters

StepStone geeft een overzicht van jobs die ideaal zijn om ervaring op te doen én te ontdekken wat jouw talenten zijn.