Opvallen met je CV? Zo doen Assia en Maartje het

Als je gaat solliciteren komt het erop aan je te onderscheiden van andere kandidaten. En sommige sollicitanten nemen dat advies heel letterlijk.
Assia Manah (35) en Maartje Steukers (38) bijvoorbeeld. De een lanceerde – samen met vijf andere werkzoekenden – een affichecampagne in de Brusselse straten, de ander maakte een website om haar diensten als marketeer aan te bieden.

Affichecampagne in centrum Brussel

Assia Manah

Assia Manah, 35, vond werk in de socioculturele sector

“Het idee om afficheruimte te huren in Brussel kreeg ik niet alleen”, vertelt Assia. Bij Bruxelles Formation volgde ze een opleiding bedrijfscommunicatie en eventmanagement om haar carrière te heroriënteren. Zij en haar medecursisten leerden er dat je als particulier een affiche van twee vierkante meter – in bushokjes of verlichte stadsplanborden – kan huren bij JCDecaux. In de groep ontstond zo het idee om die affiches in te zetten in de zoektocht naar een job.

“Toen we na de les wat zaten na te praten, bedachten we dat we die affiches misschien zelf konden huren. We waren allemaal op zoek naar een toffe job en zagen het als een originele manier om te solliciteren. Samen legden we ons idee voor aan de lesgever, en die was meteen enthousiast.”

Zes Brusselaars zoeken een job

 

‘La Belle Histoire’ was geboren: zes Brusselaars met uiteenlopende profielen die de handen in elkaar sloegen om een originele communicatiecampagne op te zetten. “Aan de affiches koppelden we de website labellehistoire.brussels, waar werkgevers ons CV konden bekijken. We maakten ook een filmpje dat we deelden via social media en organiseerden ontmoetingen met werkgevers uit de sector waarin we wilden werken. Zo sprak ik – met mijn achtergrond in communicatie en sociocultureel werk – met de directeur cultuur van de gemeente Elsene. Dat leverde onder andere nuttige tips en referenties op.”

Nieuwe job dankzij campagne


“De campagne heeft volgens mij mee de doorslag gegeven,
want vandaag start ik er in een nieuwe job.”

Assia was al aan het solliciteren voor de lancering van de campagne, maar die laatste gaf haar zoektocht een stevig duwtje in de rug. “De persaandacht was enorm, dat helpt natuurlijk als je wilt opvallen. Net voor de campagne was ik een schriftelijke proef gaan afleggen bij de vzw Tremplins, die culturele workshops organiseert voor jongeren. Ik heb hen daarna een mailtje gestuurd om hen op de hoogte te brengen van de campagne. Volgens mij heeft die uiteindelijk mee de doorslag gegeven, samen met mijn ervaring natuurlijk, want vandaag start ik er in een nieuwe job.”

“Met de campagne toonden we onze werklust, motivatie en enthousiasme. Bovendien was het een uitgelezen manier om onze kennis van communicatietechnieken in de praktijk te brengen, ervaring op te doen in het creëren van content en het inzetten van social media, en contacten te leggen met journalisten. Kortom, een leerrijke ervaring die me op ook nog eens een nieuwe job heeft opgeleverd.”

 

Marketeer zoekt werkgever

Maartje Steukers

Maartje Steukers (38), zocht en vond een uitdagende marketingjob in de Kempen

Als ambitieuze marketeer was Maartje op zoek naar een job die haar voldoende uitdaging bood, en waarvoor ze – als het even het kon – niet al te ver moest pendelen. “Jarenlang reed ik elke dag van de Kempen naar mijn werk in Antwerpen of Limburg. Vaak was ik zo dagelijks twee uur of langer onderweg. Ik zocht dus een toffe en uitdagende marketingfunctie, het liefst in de buurt van mijn woonplaats. Helaas is dat soort jobs hier iets minder dik gezaaid. Daarom besloot ik om de koe bij de hoorns te vatten en zelf een website in elkaar te knutselen: werkgevergezocht.be.”

Tool voor self-marketing


“In plaats van een product te promoten, zet ik mezelf in de markt.”

“Het voordeel van die website is dat ik er veel meer informatie op kwijt kan dan op een gewoon online profiel. Bovendien is het de ideale manier om te tonen wat ik waard ben als marketeer. In plaats van een product te promoten, zet ik mezelf in de markt: ik vind dat een goeie insteek voor iemand met mijn profiel. Als je weet dat er soms honderd mensen reageren op één enkele vacature, is het sowieso goed om je te onderscheiden van al die andere kandidaten. En dat was precies wat ik deed met mijn website. In sollicitatiebrieven, op mijn LinkedInprofiel, tijdens gesprekken op netwerkevents, altijd en overal verwees ik ernaar. De reacties waar steevast positief en veel mensen gaven me spontaan tips en nuttige info, bijvoorbeeld over interessante vacatures die ze hadden gezien.”  

Honderden keren bekeken

“Toen ik de website lanceerde, postte ik daarover een bericht op LinkedIn dat destijds honderden keren werd bekeken. Dat bewijst toch dat ik de aandacht heb getrokken met deze manier van solliciteren. Twee maanden later vond ik een nieuwe marketingjob in de farmaceutische sector. Intussen ben ik opnieuw van job veranderd. Sinds een jaar werk ik bij een consultancybedrijf op amper twee kilometer van waar ik woon. Voorlopig werk ik er vier dagen per week, al zou ik het liefst weer voltijds voor mijn carrière gaan. Maar het is een boeiende job in een bedrijf dat volop aan het groeien is en dat is precies wat ik zocht.”

 

 

Upload jouw CV

Wil jij gezien worden door honderden recruiters? Maak je CV aan en zorg dat bedrijven jou kunnen contacteren.

Nieuwste jobs

Upload jouw CV

Wil jij gezien worden door honderden recruiters? Maak je CV aan en zorg dat bedrijven jou kunnen contacteren.

Mijn CV uploaden

Verder lezen