Geen tijd om te sporten? Zo blijf je fit op het werk

In de auto, aan ons bureau, aan tafel, op de bank, … We zitten zowat de hele dag, en dat is slecht voor onze gezondheid. Personal coach Peter geeft tips, Thomas en Anne – beiden werknemers met een overwegend zittend beroep – vertellen hoe hun leven veranderde door meer te bewegen.
In de auto, aan ons bureau, aan tafel, op de bank, … We zitten zowat de hele dag, en dat is slecht voor onze gezondheid. Maar er is ook goed nieuws, want een beetje meer bewegen verbetert je gezondheid al aanzienlijk. Personal coach Peter geeft tips, Thomas en Anne – beiden werknemers met een overwegend zittend beroep – vertellen hoe hun leven veranderde door meer te bewegen.

“Door veel te zitten loop je kwetsuren op”

Peter Duyck, personal coach bij Trace Gent

Mensen die bij Peter Duyck komen aankloppen, willen gewicht verliezen of hebben te maken met kwalen als nek-, schouder- of rugpijn. “Bij die laatste categorie is te veel zitten heel vaak de oorzaak”, zegt Peter. “Als je te lang in dezelfde houding zit – bij bedienden is dat meestal voor een scherm, met de schouders en de nek voorovergebogen -, belast je namelijk je weefsel. Doordat veel mensen te weinig bewegen, is hun lichaam bovendien niet sterk genoeg om die belasting op te vangen. Zo ontstaan er op termijn kwetsuren.”

Mensen in beweging krijgen en hun spieren versterken met gerichte oefeningen, dat doet Peter om zulke kwetsuren te voorkomen. Om fit te blijven op het werk, heeft hij de volgende tips.

Peter Duyck, personal coach bij Trace Gent

  1. Hoe slechter je conditie, hoe sneller die zal verbeteren

Misschien kijk je ertegenop om aan je gezondheid te werken omdat je conditie zo slecht is. Toch zal je in dat geval veel sneller de impact zien van kleine aanpassingen aan je levensstijl. Ook ‘te weinig tijd’ is voor Peter geen goed excuus. “Hoe slechter je eraan toe bent, hoe minder je moet doen om vooruitgang te boeken. Door elke dag enkele minuten intensief te bewegen, gaat je conditie er bovendien sneller op vooruit dan wanneer je twee of drie keer per week veertig minuten rustig gaat lopen of fietsen. Sporten hoeft dus niet steeds lang te duren, met een stevige intensiteit haal je hetzelfde resultaat of zelfs beter. Thuis de trap op rennen in plaats van stappen of enkele squats of lunges doen voor je in de douche stapt, zal je conditie dus aanzienlijk verbeteren.”

  1. Iets doen is beter dan helemaal niets

“Iemand die niet van sport houdt, kan je niet plots sportief maken. Je kan er wel voor zorgen dat die persoon iets actiever wordt. Dat is wel degelijk nuttig, want zo komen mensen even uit die zithouding. Eén uurtje yoga per week of gewoon dagelijks wat meer stappen zetten, maakt al een verschil voor je houding en je rug.”

  1. Variëren is de kunst

“Dagelijks 10.000 stappen zetten is goed voor je rug en je conditie. Maar als je dat dagelijkse aantal stappen verdubbelt, zal dat niet twee keer zoveel effect hebben. De kunst is om te variëren, zodat je verschillende spieren traint. Wissel wandelen af met fietsen of zwemmen, of doe gerichte oefeningen, bijvoorbeeld onder begeleiding van een personal trainer. Voor elke oefening die je niet graag doet, kan die honderd alternatieven bedenken die je wél liggen. Als je het voor jezelf zo aangenaam mogelijk maakt en activiteiten zoekt die je graag doet, wordt sporten bovendien veel makkelijker vol te houden.”

  1. Maak het jezelf wat moeilijker

“Iedereen heeft tegenwoordig een servostuur en bij moderne auto’s sluit zelfs de koffer automatisch. Ons leven is te makkelijk geworden, voor niets moet je nog een inspanning doen. Maak het jezelf daarom eens wat moeilijker. Neem op het werk de trap in plaats van de lift, wandel op de luchthaven naast de loopband en draag je winkelmand in plaats van ze door de supermarkt te rollen. Om jezelf extra te motiveren, kan je je activiteit desnoods meten.”

  1. Let ook op wat je eet

“Wil je je echt fitter voelen, zet dan niet alleen in op meer bewegen maar probeer ook wat gezonder te eten. Als je te zwaar bent, krijg je namelijk nog sneller last van lage rugpijn. En eet je veel rommel, dan voel je je op den duur ook mentaal minder fit. Je hoeft daarom niet per se op dieet, maar verwerk eens wat meer groenten in je maaltijden en eet op z’n minst één stuk fruit per dag.”

 

“Ik heb nog altijd een hekel aan sport, maar ik voel dat het helpt”

Anne Somers (52), leerkracht middelbaar onderwijs

“Aan sporten heb ik altijd al een hekel gehad. En van sportende medemensen die het als hun missie zagen mij aan het sporten te krijgen, kreeg ik het tot voor kort op m’n zenuwen. Zelfs gaan skiën met het gezin vond ik een opgave. Maar sinds een jaar doe ik twee keer per week een uurtje aan kracht- en conditietraining.”

Anne Somers (52), leerkracht middelbaar onderwijs

Klachtenvrij na 9 maanden

“Vorig jaar klopte ik vanwege een kwetsuur aan mijn knie aan bij een personal trainer. Enkele weken later zouden we met het gezin gaan skiën, en ik wilde zo fit mogelijk op de latten staan. Omdat ik ook al een tijdje problemen had met m’n schouders en nek – vooral als ik op de computer werkte – deden we ook oefeningen om die klachten aan te pakken. Sinds een maand of drie voel ik daar het effect van. Als ik nu computerwerk doe, verkrampen mijn schouders niet meer. Dat motiveert me om te blijven bewegen.”

Fit op citytrip

“Niet dat ik nu wel graag sport – dat uur met m’n personal trainer zie ik nog altijd als een opgave, niet als ontspanning – maar ik voel dat het helpt. Ik heb geen last meer van mijn schouders of nek en mijn conditie is er spectaculair op vooruitgegaan. Mijn coach maakt het sporten ook wel zo aangenaam mogelijk. Vind ik een bepaalde oefening verschrikkelijk, dan bedenkt hij wel iets anders met hetzelfde doel. Onlangs was ik op citytrip en het viel me op hoe fit ik me voelde na een hele dag stappen, terwijl anderen liepen te klagen over zere benen en voeten. “Zie je wel, ik moet blijven voortdoen”, denk ik dan.”

 

“Elke dag ga ik hardlopen of fietsen, weer of geen weer”

Thomas Lens (36), bediende bij Eandis

“Als kind speelde ik voetbal, maar tussen m’n zestiende en m’n dertigste verdween het sporten wat naar de achtergrond. Enkele jaren geleden heb ik de draad weer opgepakt en ben ik vrij intensief beginnen te sporten: wekelijks zo’n tien uur.”

Thomas Lens (36), bediende bij Eandis

Ongezonde uitspattingen compenseren

“Mijn job speelt zich grotendeels af op kantoor, zittend aan een computer. Dat gebrek aan beweging op het werk compenseer ik ruimschoots in mijn vrije tijd. Ik sport dagelijks. De ene dag ga ik hardlopen, de andere ga ik fietsen, ook bij regenweer of koude. Wekelijks leg ik zo 150 kilometer af met de fiets en loop ik 30 à 40 kilometer. Niet omdat het moet, maar omdat ik het graag doe. Een dag niet gesport voelt niet compleet. Sinds ik veel sport voel ik me beter, zowel fysiek als mentaal. Ik heb meer energie, mijn hoofd is helder en ik blijf makkelijk op gewicht, ook al let ik niet bepaald op mijn voeding. Tijdens de werkweek probeer ik geen alcohol te drinken, maar in het weekend geniet ik graag van lekker eten en een goed glas. Sporten is dus ook een manier om die ongezonde uitspattingen te compenseren.”

Een uurtje hardlopen lukt altijd

“Tijd vinden om te sporten is een kwestie van prioriteiten stellen. Zeker als je zoals ik fulltime werkt en twee kinderen hebt. Je moet het plannen en je moet keuzes maken. Ik neem bijvoorbeeld geregeld de fiets naar het werk – zo’n 20 kilometer heen en terug – en douche me dan ter plaatse. Zo begin ik fris aan mijn werkdag en verlies ik geen tijd in de auto. En soms neem ik mijn loopschoenen mee om tijdens de middagpauze even te gaan hardlopen. Dat ontspant me veel meer dan een uur binnen zitten in een refter. Ik heb er bovendien een gewoonte van gemaakt om mijn loopschoenen en als het kan ook mijn fiets mee te nemen op vakantie. Want tussendoor vind je altijd wel een uur om te sporten.”

Ontvang jobs via e-mail

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van relevante jobs? Kies je criteria en ontvang dagelijks of wekelijks voor jou geschikte vacatures!

Ontvang jobs via e-mail

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van relevante jobs? Kies je criteria en ontvang dagelijks of wekelijks voor jou geschikte vacatures!

Stuur mij relevante jobs

Verder lezen