De file beu? Deze pendelaars fietsen dagelijks naar het werk

Sofie, Leo en Lien trotseren sneeuw, regen en wind met de fiets om naar het werk te pendelen.
Nooit meer tijd verliezen in het verkeer en elke dag met een fris hoofd op het werk verschijnen. Geef toe, het klinkt aanlokkelijk. Toch pendelt amper 9,5 procent van de Belgen met de fiets naar het werk. Sofie, Leo en Lien zijn echter overtuigd: naar het werk fietsen is véél aangenamer dan in de file staan.

“Het meest efficiënte vervoersmiddel in de stad”

Sofie De Backer, docent bij Arteveldehogeschool in Gent

Jonge moeders – en zeker alleenstaande mama’s – hollen wat af: van thuis naar school naar de kinderopvang naar het werk. En ’s avonds hetzelfde, maar dan in de omgekeerde richting. Ook Sofie De Backer doet het elke werkdag, met de fiets.

Sofie De Backer en haar kindjes

“Ik heb geen auto en voor de afstand die ik maar afleg, vind ik een aankoop ook niet te verantwoorden. In een stedelijke omgeving als Gent is de fiets bovendien efficiënter: met de auto zou ik langer onderweg zijn naar mijn werk. Ik breng de kinderen naar school en naar de opvang met de fietskar. Het handige is dat ik die in de crèche kan achterlaten, zodat ik daarna gewoon met de fiets verder kan. De kinderen zitten ook altijd beschut tegen de regen, zodat alleen ikzelf soms een regenpak over mijn kleren moet aantrekken.”

“We dragen allemaal een helm en in de winter, als het vroeger donker is, gebruiken we fietslichtjes en trekken we een fluorescerend hesje aan. De fietskar is fluogroen en heeft zo’n vlaggetje, dus ze is duidelijk zichtbaar. Omdat ze wat breder is dan het stuur van mijn fiets, neem ik soms meer plaats in dan nodig is. Dat is vaak veiliger, want zo proberen auto’s me niet voorbij te rijden in smallere straten. Over het algemeen is Gent vrij veilig om te fietsen: autobestuurders zijn het gewend dat hier veel gefietst wordt.”

Sofie:

  • Woont en werkt in Sint-Amandsberg bij Gent.
  • Fietst dagelijks naar school, de crèche, het werk en weer terug: in totaal 10 kilometer. Ook de meeste boodschappen doet ze met de fiets. “Eens om de twee weken leen ik de auto van mijn ouders voor de grotere inkopen, zoals luiers. De andere boodschappen doe ik tussendoor, bij lokale handelaars.”
  • Type fiets? Gewone damesfiets met fietskar of fietsstoeltje voor kinderen.
  • Fietsvergoeding? “Ja, maar vanwege de korte afstand naar het werk is het bijna gênant om die aan te vragen.”

“Al 10 jaar lang fiets ik bijna dagelijks naar Brussel”

Leo Nederlof, vennoot bij een softwarebedrijf

Met de trein zou hij ruim een uur onderweg zijn naar het werk, met de auto begint hij er niet eens aan. Zeker niet als het regent, want dan is de verkeerschaos compleet. Daarom fietst Leo Nederlof al 10 jaar bijna dagelijks naar Brussel, twintig kilometer heen en dezelfde afstand terug.

Leo Nederlof

“Ik ga nog honderd keer liever met de fiets naar het werk dan in de file te gaan staan. Dat doe ik gemiddeld 4 keer per week, al 10 jaar lang. Als ik niet met de fiets ga, werk ik thuis en bij mooi weer rij ik soms met de motor naar het werk.

Met de fiets ben ik vijftig minuten onderweg, een uur als je de tijd om ter plaatse te douchen meerekent. Het is de meest efficiënte manier om op het werk te raken en intussen ben ik in beweging. Zonder dat ik er extra tijd voor moet inplannen, sport ik zo wekelijks zes à acht uur. Ik ben nu 51 jaar en dankzij het vele fietsen ben ik in topconditie.

Als fietser in Brussel moet je wel alert zijn en voortdurend anticiperen. De infrastructuur is er vaak niet voorzien op fietsers en op veel plaatsen is het onderscheid tussen het voetpad en het fietspad niet duidelijk. Als fietser moet je daardoor tussen de voetgangers door laveren. Omdat velen oortjes in hebben, horen ze bovendien mijn fietsbel niet.  Ook autobestuurders houden weinig rekening met fietsers. Onlangs heb ik nog een duik gemaakt, toen een auto die uit de tegenovergestelde richting kwam vlak voor me linksaf sloeg. Ik had het gezien en zwenkte uit, maar precies op dat moment moest die auto plots stoppen voor een overstekende voetganger. Ik heb toen een week last gehad van een pijnlijke schouder. Op de gladde bedding van de tramsporen ben ik ook een keer onderuitgegaan. Opstaan en weer doorgaan, dat is het enige wat je dan kan doen.”

Leo:

  • Woont in Kapelle-op-den-Bos, werkt in Schaarbeek.
  • Fietst gemiddeld 4 keer per week 20 kilometer naar het werk – en 20 kilometer terug –
    al 10 jaar lang.
  • Type fiets? Een model tussen mountainbike en koersfiets, met dikkere buitenbanden.
  • Fietsvergoeding? “Nee, want ik ben zelfstandige. Ik breng mijn fiets wel in als kost.”

 

“Fietsen is nooit tijdverlies”

Lien Lammar, freelancejournalist in Mechelen

Als freelancejournaliste is Lien Lammar verschillende keren per week onderweg voor interviews. Ze gaat er bewust voor op locatie, want face to face met mensen praten vindt ze het boeiendste aan haar job. Zich verplaatsen doet ze consequent per fiets, al dan niet in combinatie met de trein.

Lien Lammar

“Ik neem de fiets uit ecologische overwegingen en omdat het een ontspannende manier is om me te verplaatsen. In de file raak ik moe en opgejaagd, maar als ik gefietst heb, is mijn hoofd fris. Intussen ben ik ook in beweging. Tijdverlies is het dus nooit, want ik hoef achteraf niet meer te gaan sporten.

Afstanden korter dan 15 kilometer doe ik enkel per fiets, als ik in Antwerpen moet zijn – zo’n 25 kilometer vanuit Mechelen – neem ik ook weleens de fietsostrade. Ik laat dan vooraf weten dat ik in mijn sportieve outfit kom. Daar heeft nog niemand een probleem van gemaakt, mensen vinden het zelfs sympathiek. Leg ik kortere afstanden af, dan trek ik zo’n thermisch onderhemdje aan dat ik ter plaatse even omwissel op het toilet.

Voor langere afstanden zoek ik vooraf uit hoe ik het makkelijkst met de trein en per fiets ter plaatse kan raken. Vaak gaat mijn fiets dan mee de trein op. Het is een trekkingfiets, die gelukkig licht genoeg is om op de trein te tillen. Tegenwoordig heb je in veel stations ook een Blue-bikesysteem, waar je voor 12 euro per jaar en maximum 3,15 euro per rit fietsen kan huren om tot op je bestemming te raken. Ik ben er een groot fan en maak er heel vaak gebruik van. Zijn er geen Blue-bikes voorhanden en is de fietsafstand niet de moeite om mijn trekkingfiets mee te nemen, dan leen ik ook weleens een plooifiets van een vriend.”

Lien:

  • Woont in Mechelen, reist voor interviews meerdere keren per week heel Vlaanderen af
    met de fiets en de trein.
  • Neemt de fiets zo vaak ze kan, en zeker voor afstanden korter dan 15 kilometer.
  • Type fiets? Lichte trekkingfiets (met Ortlieb-fietstassen)
  • Fietsvergoeding? “Nee, want ik ben zelfstandige.”

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Nieuwste jobs

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Schrijf me in

Verder lezen

6 niet te missen TED Talks over werk en carrière

Wat motiveert je in een job? En hoe solliciteer je succesvol wanneer je nauwelijks ervaring hebt? Bekijk deze TED Talks en ontdek de inzichten van internationale experten!

Loononderhandeling: hoe ga je te werk?

Als startende werknemer is het belangrijk om goed voorbereid het gesprek over je loon aan te gaan. Sta je al wat verder in je carrière, dan weet je dat de meeste werkgevers niet spontaan met een jaarlijkse opslag over de brug komen en dat je zelf beter kan aansturen op een loononderhandeling. StepStone geeft tipS.