Ben jij klaar voor teambuilding 2.0?

Wat is er beter dan een originele teambuilding om de band met je collega’s te versterken? Wij zochten 3 leuke formules voor je uit.
Denk jij bij teambuilding aan dat gevreesde touwenparcours van La Roche of die veel te lange kajaktocht in een ijskoude Ourthe? Dan ontdekte je deze leuke en originele teambuildingactiviteiten nog niet. Ze scherpen je creativiteit aan en vergroten het samenhorigheidsgevoel van een team op een aangename manier.

1. Filmster voor één dag

Yves Sandyck van Moodmaker

Ken jij lipdub? Die teambuildingactiviteit lijkt de laatste tijd aan populariteit te winnen bij heel wat grote bedrijven. “Je maakt bij deze activiteit samen één korte videoclip waarin ieder teamlid figureert”, licht Yves Sandyck van Moodmaker toe. Moodmaker organiseert al 13 jaar teambuildingsactiviteiten. Dat teambuilding vandaag meer moet zijn dan met quads rijden of skilatlopen, daar is het bedrijf van overtuigd. “Vooral expressieve beroepsgroepen en mensen die houden van dansen en zingen kunnen hun creativiteit kwijt in lipdub.”

“Wie het idee van een filmpje maken met het team wél leuk vindt, maar de activiteit liever wat veelzijdiger maakt, kiest beter voor ‘Make a film in one day’. Bij die teambuilding zijn er verschillende rollen: regisseur, cameraman of-vrouw, sound engineer, scenarist, acteur, … Zo kan elk type persoon – van introvert tot extravert – er een passende rol in vinden, voor of achter de camera.”

Bedrijven kiezen zelf welk type film ze willen maken: van een reclamefilm tot een comedy of action movie. “Het doel van deze teambuilding is niet om te winnen, maar om samen een tastbaar, concreet resultaat te bereiken: een afgewerkte film. De activiteit stimuleert communicatie, creativiteit en teamspirit. En het is vooral ook héél leuk. Die combinatie van fun en coaching is de essentie van een geslaagde teambuilding.”

 

 2. Bouw een kettingreactie

Chain Reaction: activiteit bij Moodmaker

“Teambuilding is meer dan louter spelletjes spelen”, benadrukt Yves Sandyck van Moodmaker. Het is belangrijk om mensen in hun waardigheid te laten én om vernieuwende activiteiten te bedenken waarbij werknemers moeten samenwerken om tot een resultaat te komen.”

Moodmaker bedacht en ontwikkelde de teambuilding Chain Reaction. “Bij die activiteit werkt een groep – tot 400 personen – aan één gemeenschappelijk doel: het bouwen van de langste en meest creatieve kettingreactie. We delen de groep op in verschillende kleine teams die elk op een tafel een kettingreactie maken. Ze moeten dan met de naburige tafels afspreken hoe de creaties op elkaar kunnen aansluiten om zo één grote kettingreactie te maken.”

“We brengen tot 600 kg aan materiaal mee om de kettingreactie te bouwen: van potten en pannen tot ballen, op maat gemaakte katapulten, 12-volt en perslucht-systemen. Het is de bedoeling om deelnemers te prikkelen en verrassen. En daar zijn we tot nu toe al steeds in geslaagd.”

Succes is bij deze activiteit altijd een gezamenlijk succes. Net zoals het op de werkvloer ook is: een salesteam kan enkel goed werk leveren als de marketing, service, … goed zit. Tegelijk is er wel een spanningsveld tussen het gemeenschappelijk belang en de prestatie van elk team: iedereen wil de meest creatieve kettingreactie maken op zijn tafel.

Meer info: www.moodmaker.be

 

3. Het museum: creatief én vernieuwend

Artshizzle organiseert dan weer teambuildings die je door een museum of door (kunst in) een stad leiden. Rozemarijn De Keyser, een van de drijvende krachten achter Artshizzle: “We gebruiken kunst als een kapstok om te associëren, om te communiceren, creatieve vergadermethodes aan te reiken, …”

Aan de hand van plezante oefeningen – schetsen maken, metaforen bedenken, … – train je je hersenen om creatief te denken. Artshizzle doet je nadenken over de werken in de tentoonstelling en deelt tegelijk ook weetjes over de kunstwerken, op een entertainende, niet-belerende manier.

Rozemarijn en haar collega Tim Vanheers kregen het idee voor Artshizzle door de expo ‘Art as therapy’ van de filosoof Alain de Botton in het Rijksmuseum in Amsterdam. “Hij maakte post-its met filosofische reflecties bij de kunstwerken. Dat vonden we een interessante piste. Kunst kan vragen stellen over het tijdvak waarin we leven.”

“Musea richten zich op allerlei doelgroepen – van zestigplussers tot kinderen – behalve op bedrijven. Voor hen zijn er enkel de nocturnes met klassieke rondleidingen. Dat kon best wat creatiever en vernieuwender, vonden wij. Onze missie is geslaagd als werknemers door onze teambuilding weer zin hebben om naar een museum te trekken én als ze met de collega’s een leuke middag hebben beleefd.” 

Rozemarijn en Tim
© Silvie Bonne

“De essentie van een goede teambuilding is dat je je collega’s op een andere manier leert kennen”, meent Rozemarijn. “Je treedt buiten de bestaande rollen op de werkvloer, waarbij de ene bijvoorbeeld meer een voortrekker is en de andere eerder timide.”

“Op het werk is er vaak maar een beperkte range van gespreksonderwerpen: je praat over het werk of over je thuissituatie”, vult Tim aan. “Door het domein van de kunst aan te boren kom je al snel tot een meer persoonlijk discours waarbij emoties en herinneringen naar boven komen.”

Meer info: www.artshizzle.be

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Nieuwste jobs

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Start mijn zoektocht

Verder lezen

Vanaf 2018 kan je onbelast bijklussen

Vanaf 1 januari 2018 geldt de nieuwe regeling dat je jaarlijks voor 6000 euro mag bijklussen, met een maximum van 1000 euro per maand. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Wij lieten alvast enkele personen aan het woord die gebruik willen maken van dit systeem.

Het interimcontract doorgelicht

Kan je werkgever je zomaar onbeperkt interimcontracten aanbieden? Wij geven je meer uitleg over de voor- en nadelen van een interimcontract.