Bedrijfswagen of mobiliteitsbudget? Werkgever aan het woord

Het mobiliteitsbudget of “cash for car” verhaal is al jaren een heikel dossier. In afwachting dat de wet er komt in de eerste helft van 2018, gingen we alvast ons oor te luister leggen bij SD Worx om te kijken hoe het er in de praktijk aan toegaat.

Bedrijfswagen of mobiliteitsbudget? Werkgever aan het woord

Het mobiliteitsbudget of “cash for car” verhaal is al jaren een heikel dossier. In afwachting dat de wet er komt in de eerste helft van 2018, gingen we alvast ons oor te luister leggen bij SD Worx om te kijken hoe het er in de praktijk aan toegaat.

Wat is het mobiliteitsbudget?

Dat onze wegen dichtgeslibd zijn, staat buiten kijf. En dat alternatieven dringend nodig zijn als aanvulling van of vervanging op de populaire bedrijfswagen is eveneens duidelijk. Vandaar het idee om een mobiliteitsbudget in te voeren zodat werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor extra loon (‘cash for car’) en kiezen voor duurzamere vervoersmiddelen. Het principe klinkt eenvoudig, maar toch is deze regering (en de vorige) al lang met dit dossier bezig. Net op het moment dat het leek dat de wet er eindelijk zou komen, maakte de Raad van State half november 2017 bedenkingen bij het wetsontwerp en twijfelt ze eraan of dit wel een adequaat middel is richting duurzamere mobiliteit. Kortom, de wet is er voorlopig nog niet.

Creatieve alternatieven

Gelukkig dat sommige bedrijven intussen wel al zelf nagedacht hebben over een alternatief voor de bedrijfswagen. Zo ontwikkelde HR-dienstverlener SD Worx het Flex Income Plan (FIP) dat werknemers de mogelijkheid geeft een deel van hun Loon-en arbeidsvoorwaardenpakket te individualiseren. Kies je voor een kleinere bedrijfswagen, dan kan je het resterende budget bijvoorbeeld gebruiken voor alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals een e-bike of een abonnement voor het openbaar vervoer. Of beslis je om helemaal geen wagen te gebruiken en te voet naar het werk te komen, dan mag je dit budget ook besteden aan een opleiding of het leasen van extra multimedia voor thuiswerk.

Gedrag veranderen

Cathy Geerts

Cathy Geerts, HR Director Belgium

Als werkgever wenst SD Worx het mobiliteitsgedrag van de medewerkers te sturen richting duurzame verplaatsingen. Ook bij de keuze van de locatie voor nieuwe kantoren is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en fiets doorslaggevend.

Cathy Geerts, HR Director Belgium voegt toe: “Daarnaast werken wij voor ons Antwerps kantoor samen met de stad Antwerpen, die medewerkers assisteert bij het zoeken naar de beste manier om op kantoor te raken. In het kader van het ‘Slim naar Antwerpen’ project, biedt de stad ook korting aan op de aankoop van een fiets voor woon-werkverkeer. Vandaag de dag geven weinig mensen hun wagen helemaal op. De bedrijfswagen niet meer aanbieden is dus op dit moment ondenkbaar, je prijst jezelf als werkgever uit de markt. Medewerkers de keuze geven hun bedrijfswagen in te ruilen voor een kleiner model aangevuld met ander vervoer wordt wel erg geapprecieerd.”

Extra budget voor treinabonnement en e-bike

Ruben Smolders, Head of Software Development bij SD Worx

Ruben Smolders, Head of Software Development bij SD Worx

Bijna een op de vier van de 1860 werknemers bij SD Worx koos voor deze formule. Een van hen, Ruben Smolders, Head of Software Development, maakt al vier jaar gebruik van het FIP. “Omdat ik in Antwerpen werk en in Lubbeek woon, zou ik met de auto makkelijk twee uur onderweg zijn. Dat was voor mij sowieso geen optie. Dankzij het FIP kan ik een bedrijfswagen nemen van een lagere categorie dan die waarop ik recht heb en het vrijgekomen budget gebruiken voor een treinabonnement en het huren van een elektrische leasefiets. Op die manier heb ik een ecologisch alternatief voor de wagen waardoor ik meer lichaamsbeweging heb en de gelegenheid om tijdens mijn verplaatsingen te werken. Ik doe ofwel het hele traject van 60km met de e-bike, ofwel fiets ik naar het station van Aarschot en neem vandaar de trein naar Antwerpen waar ik gebruik maak van een deelfiets om tot op het werk te geraken. Al deze alternatieve oplossingen zijn door het bedrijf gefinancierd zodat ik me budgetneutraal, aangenaam, milieuvriendelijker, productiever én sneller kan verplaatsen. Met de e-bike rijd ik immers een half uur sneller naar het werk dan met de auto. De combinatie trein met fiets duurt ongeveer een uur en een kwartier. Voor mij was de keuze dan ook snel gemaakt.”

 

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Wat is het mobiliteitsbudget?

Dat onze wegen dichtgeslibd zijn, staat buiten kijf. En dat alternatieven dringend nodig zijn als aanvulling van of vervanging op de populaire bedrijfswagen is eveneens duidelijk. Vandaar het idee om een mobiliteitsbudget in te voeren zodat werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor extra loon (‘cash for car’) en kiezen voor duurzamere vervoersmiddelen. Het principe klinkt eenvoudig, maar toch is deze regering (en de vorige) al lang met dit dossier bezig. Net op het moment dat het leek dat de wet er eindelijk zou komen, maakte de Raad van State half november 2017 bedenkingen bij het wetsontwerp en twijfelt ze eraan of dit wel een adequaat middel is richting duurzamere mobiliteit. Kortom, de wet is er voorlopig nog niet.

Creatieve alternatieven

Gelukkig dat sommige bedrijven intussen wel al zelf nagedacht hebben over een alternatief voor de bedrijfswagen. Zo ontwikkelde HR-dienstverlener SD Worx het Flex Income Plan (FIP) dat werknemers de mogelijkheid geeft een deel van hun Loon-en arbeidsvoorwaardenpakket te individualiseren. Kies je voor een kleinere bedrijfswagen, dan kan je het resterende budget bijvoorbeeld gebruiken voor alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals een e-bike of een abonnement voor het openbaar vervoer. Of beslis je om helemaal geen wagen te gebruiken en te voet naar het werk te komen, dan mag je dit budget ook besteden aan een opleiding of het leasen van extra multimedia voor thuiswerk.

Gedrag veranderen

Cathy Geerts

Cathy Geerts, HR Director Belgium

Als werkgever wenst SD Worx het mobiliteitsgedrag van de medewerkers te sturen richting duurzame verplaatsingen. Ook bij de keuze van de locatie voor nieuwe kantoren is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en fiets doorslaggevend.

Cathy Geerts, HR Director Belgium voegt toe: “Daarnaast werken wij voor ons Antwerps kantoor samen met de stad Antwerpen, die medewerkers assisteert bij het zoeken naar de beste manier om op kantoor te raken. In het kader van het ‘Slim naar Antwerpen’ project, biedt de stad ook korting aan op de aankoop van een fiets voor woon-werkverkeer. Vandaag de dag geven weinig mensen hun wagen helemaal op. De bedrijfswagen niet meer aanbieden is dus op dit moment ondenkbaar, je prijst jezelf als werkgever uit de markt. Medewerkers de keuze geven hun bedrijfswagen in te ruilen voor een kleiner model aangevuld met ander vervoer wordt wel erg geapprecieerd.”

Extra budget voor treinabonnement en e-bike

Ruben Smolders, Head of Software Development bij SD Worx

Ruben Smolders, Head of Software Development bij SD Worx

Bijna een op de vier van de 1860 werknemers bij SD Worx koos voor deze formule. Een van hen, Ruben Smolders, Head of Software Development, maakt al vier jaar gebruik van het FIP. “Omdat ik in Antwerpen werk en in Lubbeek woon, zou ik met de auto makkelijk twee uur onderweg zijn. Dat was voor mij sowieso geen optie. Dankzij het FIP kan ik een bedrijfswagen nemen van een lagere categorie dan die waarop ik recht heb en het vrijgekomen budget gebruiken voor een treinabonnement en het huren van een elektrische leasefiets. Op die manier heb ik een ecologisch alternatief voor de wagen waardoor ik meer lichaamsbeweging heb en de gelegenheid om tijdens mijn verplaatsingen te werken. Ik doe ofwel het hele traject van 60km met de e-bike, ofwel fiets ik naar het station van Aarschot en neem vandaar de trein naar Antwerpen waar ik gebruik maak van een deelfiets om tot op het werk te geraken. Al deze alternatieve oplossingen zijn door het bedrijf gefinancierd zodat ik me budgetneutraal, aangenaam, milieuvriendelijker, productiever én sneller kan verplaatsen. Met de e-bike rijd ik immers een half uur sneller naar het werk dan met de auto. De combinatie trein met fiets duurt ongeveer een uur en een kwartier. Voor mij was de keuze dan ook snel gemaakt.”

 

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Schrijf me in

Verder lezen

Het interimcontract doorgelicht

Kan je werkgever je zomaar onbeperkt interimcontracten aanbieden? Wij geven je meer uitleg over de voor- en nadelen van een interimcontract.

5 onbekende maar goedbetaalde jobs

Dat je als chirurg, advocaat of CEO van een groot bedrijf goed je boterham verdient, is algemeen bekend. Maar ook met deze minder bekende jobs mag je rekenen op een aantrekkelijk loon.