Hoe ziet een werkdag van de Rode Duivels eruit?

Ook wij waren benieuwd, dus we gingen het na bij Dr. Philippe Rosier, health & performancemanager bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond.
Schitteren op het veld? Dat lukt heus niet vanzelf. Om in opperbeste vorm aan het WK te beginnen, volgen onze Rode Duivels een strak dagschema: eat, train, sleep and repeat.

8u30: Het ontbijt

Dr. Philippe Rosiers.

Om hoe laat de Duivels aan hun dag beginnen, hangt af van wanneer de volgende match plaatsvindt. ‘We werken met verschillende planningen’, zegt Dr. Philippe Rosier, health & performancemanager bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond. ‘Is het matchdag -3, -2, -1 of matchdag +1, +2, +3… ? Dat maakt een groot verschil. En uiteraard leggen we ook bij iedere speler andere klemtonen. Normaal gezien zitten de meesten rond 9u aan de ontbijttafel. Maar staat er in de voormiddag geen training op het programma, dan wordt dat ontbijt weleens een late brunch. We serveren het ontbijt in buffetvorm: verschillende soorten granen, zaden, noten, pitten, brood, ei-gerechten, kazen, vlees- en visbeleg, fruit… Kortom, alles wat een doorsnee Belg eet, maar wat uitgebreider.

 

11u: training 

Na het ontbijt starten de Duivels aan de eerste training van de dag, maar niet zonder de nodige voorbereidingen te treffen. ‘De juiste tapes worden aangebracht, spieren losgemaakt… Ons team telt vier massagetherapeuten die voltijds masseren. Iedere dag staan er al gauw twintig massagesessies van een uur op het programma.’ Na de verzorging is het tijd voor de pre-warming-up. ‘Alle Duivels trekken dan naar de fitnessruimte voor stabilisatie- en krachtoefeningen die hun lichaam nog beter in balans brengen. Ook die oefeningen zijn afgestemd op de individuele noden van de spelers. Nadien volgt de collectieve training: die duurt al snel 1,5 uur en focust vooral op technische en tactische oefeningen.’

 

 12.30u: lunch

Na het stevige trainingswerk is het alweer tijd om de energiereserves aan te vullen. ‘Ook de lunch serveren we in buffetvorm. Naast een uitgebreid koud buffet – met groenten, bereide salades en verschillende vlees- en vissoorten – is er ook een warm buffet met vlees, vis, een viertal warme groenten en de nodige koolhydraatbronnen zoals pasta, aardappelen, rijst en quinoa.’ Maar vergis je niet. Het uitgebreide aanbod betekent niet dat de voetballers eender wat op hun bord scheppen. ‘Alles hangt af van de intensiteit van de dag. Op een intensieve trainingsdag heb je meer koolhydraten nodig dan op een rustdag. Spelers weten zelf goed hoe ze hun bord moeten vullen. En indien nodig, sturen we bij.

 

14u: trainen of ontspanning

Hoe dichter bij een wedstrijd, hoe minder activiteiten er ’s middags gepland staan. De gezondheidsmanager: ‘Vlak voor een wedstrijd is rust en verzorging heel belangrijk. En uiteraard is er ook ruimte voor ontspanning: biljarten, kaarten, tafeltennis, muziek luisteren… Wat maar kan helpen om het hoofd even leeg te maken. Later op de dag volgt er een tactische groepssessie met een analyse van de afgelopen training, de laatste wedstrijd én de volgende match. En dan zijn er natuurlijk nog de door FIFA verplichte sessies over thema’s als doping, matchfixing… ‘ Ook voor onze Duivels staan er dus regelmatig werkgerelateerde opleidingen op het programma.

 

Bartel Dewulf.

19u: avondeten

’s Avonds wacht de Rode Duivels opnieuw een uitgebreid buffet. Rode Duivel chef-kok Bartel Dewulf trekt voor iedere maaltijd resoluut de kaart van biologische, lokale voeding. ‘Wat je eet, bepaalt vijftig procent van je gezondheid’, zegt de chef. ‘Van alles wat we serveren, ken ik de afkomst en garandeer ik topkwaliteit.’ Frieten en roomsauzen komen er niet in. Alcohol evenmin. ‘De impact op de prestaties is te groot’, zegt Dr. Rosier. ‘De Duivels drinken water. En water.’ Een flesje kraken na een overwinning? Dat zal tot na het WK moeten wachten.

 

 

23u30: bedtijd

Ook aan slaaphygiëne besteedt de Voetbalbond de nodige aandacht. Vooraleer de Rode Duivels iets voor middernacht onder de wol kruipen, worden hun spieren nog een laatste keer losgemaakt. Slapen doen ze op een op maat gemaakt slaapsysteem. ‘We personaliseren zelfs de kledij van onze sporters. Waarom hen dan wel op een standaardbed laten slapen?’, zegt Dr. Rosier. ‘Met veel wedstrijden op korte termijn is een goede slaapkwaliteit ontzettend belangrijk. Hoe beter je slaapt, hoe beter je recupereert en hoe fitter je bent. Dat zorgt vanzelf voor betere prestaties. Voor dit WK hebben we lattenbodems van topkwaliteit naar Rusland gestuurd, die ginder ter plekke aan iedere speler aangepast worden.’

 

Wij wensen de Belgische Rode Duivels alvast veel succes toe op het WK in Rusland en zullen als trouwe supporter natuurlijk aan ons beeldscherm gekluisterd zijn de komende weken!

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Nieuwste jobs

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Start mijn zoektocht

Verder lezen

Vanaf 2018 kan je onbelast bijklussen

Vanaf 1 januari 2018 geldt de nieuwe regeling dat je jaarlijks voor 6000 euro mag bijklussen, met een maximum van 1000 euro per maand. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk? Wij lieten alvast enkele personen aan het woord die gebruik willen maken van dit systeem.