8 gouden tips voor sales professionals

Hoe word jij een topverkoper?
Om een topverkoper te worden, is er meer nodig dan commercieel talent. “Er zijn ook een aantal basisvaardigheden die je onder knie moet hebben”, zegt Sigrid Eraerts, Sales Excellence Coordinator BeNeLux bij StepStone. “En die worden weleens vergeten, zelfs door ervaren verkopers die misschien in een bepaalde routine beland zijn. Ook voor hen is het daarom nuttig om af en toe terug te keren naar de basis.”

1. Weet wat jouw bedrijf doet

“Het lijkt een evidentie, maar het is iets waar we op blijven hameren bij onze startende salesprofielen. Weet waar je bedrijf voor staat en welke doelen het wil bereiken binnen de bedrijfsstrategie. Als verkoper maak je deel uit van een groter geheel en het is belangrijk dat je je eigen aanpak en doelstellingen daarop afstemt.”

 

2. Ken je product door en door

“Weet niet alleen wat je verkoopt, maar ook wat het doel is van je product en wie je product gebruikt.  Niet alleen voor heel complexe producten is een doorgedreven productkennis van cruciaal belang, ook van een meer voor de hand liggend product zoals jobadvertenties is het goed om de sterktes én de zwaktes te kennen.”

 

 

BEKIJK ZEKER OOK ONZE DUIZENDEN JOBS & VIND JOUW DROOMJOB

 

 

3. Hou voeling met je markt

“Het is een fout die zelfs ervaren salesprofessionals maken: ze zijn zo gefocust op hun eigen product dat ze de voeling met de markt verliezen. Die staat natuurlijk niet stil, dus je moet blijven kijken naar wat je klanten nodig hebben en naar wat je concurrenten doen. Wat doen ze goed en op welke vlakken kan jij een meerwaarde bieden?”

 

4. Begrijp je klant

“Klanten kopen je product niet omdat het zo fantastisch is, wél omdat het voldoet aan een nood. En om die te identificeren moet je je klant goed begrijpen. Wat doet hij, wat heeft hij in het verleden gedaan, wat zijn z’n doelstellingen, waar is hij bang voor en waar heeft hij eventueel hulp bij nodig? Doe je dat niet, dan zal je klant misschien één keer je product kopen en daarna nooit meer. Een goeie verkoper bouwt echter aan een langetermijnrelatie met zijn klanten en kent ze door en door.”

 

5. Niet wat je doet, wel waarom

“‘People don’t buy what you do, but why you do it’, zegt Simon Sinek. Mensen kopen niet wat je doet, wel waarom je het doet. In ons geval kopen klanten niet louter jobadvertenties, maar zijn ze op zoek naar een partner in rekrutering. Ze zoeken iemand die de rekruteringsmarkt door en door kent en hen een oplossing kan bieden op langere termijn.”

 

6. Geloof in je product en je bedrijf

“Dit hangt voor een stuk samen met de vorige tip, want weten waaróm je je product verkoopt is heel belangrijk. Geloof je als verkoper oprecht in je eigen product en ben je trots op je bedrijf, dan straal je dat ook uit naar klanten.”

 

7. Stel doelen voor elk gesprek

“Zonder doelen aan een gesprek beginnen, is hetzelfde als een recept proberen klaar te maken zonder ingrediënten: het draait gegarandeerd verkeerd uit. Bepaal dus vooraf waar je naartoe wilt en hoe je dat doel wil bereiken.”

 

8. Luister en wees respectvol

“Respect tonen is essentieel, net als luisteren naar je klant. Dat laatste wordt weleens vergeten door verkopers: ze willen het liefst zo snel mogelijk hun product aan de man brengen, zonder eerst te luisteren wat hun klant nodig heeft. In een goed verkoopgesprek is de klant tachtig procent van de tijd aan het woord en jij als verkoper maar twintig procent van de tijd.”

 

“Kortom, verkopen is geen magie. Met de juiste ondersteuning en veel volharding kan bijna iedereen een topverkoper worden.”

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Nieuwste jobs

Vind jouw droomjob

Ben jij op zoek naar de job van je dromen? Goed nieuws: StepStone helpt jou!

Start mijn zoektocht

Verder lezen

De nationale feestdagen in België van 2019

Een feestdag is altijd leuk, zeker als je dan een extra dagje vrij hebt van werk! Wij geven je een overzicht van de wettelijke feestdagen in 2019.

Dresscodes op het werk

Business formal, business casual of 'gewoon' casual? Dresscodes op het werk kunnen behoorlijk verwarrend zijn. Wij hebben voor jou enkele vaak gebruikte termen op een rijtje gezet.

Werknemers aan de macht

Zelfsturing zit in de lift! Steeds meer verantwoordelijkheden komen bij de werknemers op de werkvloer terecht.