Jobs zoeken
(Functie, bedrijf, referentienr.)
(gemeente of postcode)

5 tips om een goede indruk te maken op het werk

goede indruk

Of het nu op je eerste werkdag is, de eerste werkdag van je nieuwe baas of een belangrijke bespreking met een klant... Het is belangrijk dat je een goede indruk maakt. Maar hoe doe je dat nu? Wij geven enkele tips die je kunnen helpen.

Pas je communicatiestijl aan

De eerste indruk die je nalaat, is vaak bepalend voor je verdere contact met die persoon. Let daarom goed op je toon en op wat je zegt. Als je gaat solliciteren, kan je maar beter beleefd en vriendelijk zijn en de interviewer met 'u' aanspreken, tenzij hij/zij zegt dat je hem/haar bij de voornaam mag noemen. Ook klanten en topmanagers op het werk spreek je best met 'u' aan, tenzij ze het anders willen. Ook als het gesprek minder aangenaam verloopt en je het niet goed kan vinden met je gesprekspartner, is het heel belangrijk om beleefd en rustig te blijven. Je zal zien dat het gesprek dan veel vlotter verloopt en dat je gesprekspartner toch een goede indruk van je heeft.

Bereid je voor

Zowel voor sollicitatiegesprekken als voor verkoopsgesprekken of gesprekken met je manager, is het belangrijk dat je je goed voorbereidt. In al deze situaties heb je er namelijk alle belang bij om een goede indruk na te laten. Probeer na te denken over welke punten er naar boven kunnen komen tijdens het gesprek. Bedenk antwoorden op vragen die kunnen gesteld worden en zorg dat je zoveel mogelijk informatie hebt voor het uitvoeren van je job.

Draag de juiste kledij

Ook je uiterlijk is belangrijk om een goede indruk te maken op het werk. Zorg dat je kledij is aangepast aan de omstandigheden. Een verzorgd uiterlijk zal een goede indruk nalaten bij je gesprekspartner. Draag dus verzorgde kledij, poets je schoenen en zorg dat je kapsel er verzorgd uitziet. Zorg er ook voor dat je je goed voelt in wat je draagt. Dan zal je sowieso meer zelfverzekerd overkomen en zo zal je een goede indruk nalaten op het werk.

Toon interesse in de anderen

Het is belangrijk om interesse te tonen in je (toekomstige) collega's zonder te opdringerig over te komen. Overlaad hen niet met vragen, maar probeer elkaar op een rustige manier te leren kennen. Door je interesse te tonen in wat je collega's doen, zal het contact met hen vlotter verlopen en laat je ook een goede indruk na.

Blijf jezelf

Probeer je op het werk niet anders voor te doen dan je bent, wat er ook gebeurt. Het is belangrijk om in alle omstandigheden jezelf te blijven. Je kan je bij een eerste contact met een persoon wat gereserveerd opstellen, maar doe je zeker niet anders voor dan je bent, het zal toch niet natuurlijk overkomen. Je kan alleen een goede indruk nalaten bij iemand als je echt jezelf bent.
 

Verwante artikels

Een tegenvoorstel van je werkgever: aanvaarden of niet?

CPIMAGE:32195|tegenvoorstel ontslag

Je vindt een nieuwe job en dient je ontslag in bij je huidige werkgever. Maar in plaats van je ontslag te aanvaarden, reageert die met een tegenbod. Is het verstandig om in te gaan op dat tegenvoorstel, of blijf je beter bij je besluit om van job te veranderen?

Lees het artikel

Hoe voorkom je sollicitatiemoeheid?

CPIMAGE:32152|sollicitatiemoeheid

Zelfs de grootste doorzetter krijgt weleens last van sollicitatiemoeheid. Heb je soms zin om op te geven omdat je zoektocht geen vruchten afwerpt? We geven je enkele tips om sollicitatiemoeheid te voorkomen.

Lees het artikel

“Voor ons zijn competenties belangrijker dan diploma’s”

CPIMAGE:32118|IKEA

IKEA heeft 6 vestigingen in België, een Customer Support Centre en een hoofdkantoor en is voortdurend op zoek naar personeel. Wij vroegen de nationale rekruteringsmanager bij IKEA hoe het bedrijf mensen rekruteert, waar ze belang aan hechten en wat mensen die bij hen starten mogen verwachten.

Lees het artikel

Laat je slechte gewoontes thuis

CPIMAGE:32051|slechte gewoontes werk

Iedereen heeft op het werk wel eens iets gezegd dat ongepast was of storend. Als dit regelmatig gebeurt, kan dat de sfeer in een team verstoren. Iedereen in een team moet hier dus rekening mee te houden.

Lees het artikel

10 vaardigheden voor de toekomst

CPIMAGE:31540|vaardigheden toekomst

Er zijn een aantal skills die nu al een grote rol spelen op het werk, en die in de nabije toekomst wellicht aan belang zullen winnen. We zetten ze voor je op een rij. Als jij één van deze vaardigheden hebt, vestig er dan zeker de aandacht op als je solliciteert.

Lees het artikel

Loading...